Elisabeth Sandlund skriver i Dagen under rubriken Tro inte bara i kyrka om kyrkornas inre sekularisering. Sandlund menar helt riktigt att en mängd kyrkor och samfund har blivit ljumma och försöker föra fram en lightversion av den kristna tron. Detta är ingen framgångsväg utan en återvändsgränd eftersom bara Jesuscentrerade församlingar växer i storlek. Eva Hamberg kommenterar och kritisererar, särskilt Svenska kyrkan, men det brukar hon ju göra.
Bl.a. skrivs följande.
Man kan ha tre synpunkter.
1. Homeopatiska teologi är tanken att ju mindre Jesus och bibel vi har i gudstjänsten desto mer potent blir vår mixtur. Det är ett fenomen som just nu gör sig gällande i nästan alla kyrkor och det gör den med ett gott uppsåt. Ja just det, med ett gott uppsåt. Man vill förändra kyrkan för att möta människors behov. Det är inte vad jag tror är den sanna kristendomen, men homeopatisk teologi är likväl ett försök att erbjuda människor en tjänst. Mänskligt sett förstår jag det allt för väl. Med trons glasögon är det helt oförståeligt.
2. Jesuscentrerad eller Jesus i centrum. Där är skillnad mellan att tala om Jesus och att förkunna evangelium. En pastor/präst/biskop kan tala hur mycket som helst om Jesus men förkunnar personen inte syndernas förlåtelse genom tron av nåd så är det lika illa som den homeopatiska teologin. Ja, kanske är den homeopatiska teologin inte så illa eftersom vad den lägger till så sällan har ett eget absolut sanningsanspråk.
3. Lag och evangelium. (10 000 kronors frågan) Sandlund menar att den kristna tron ska påverka livet och att det är samma sak som att vara Jesuscentrerad. Frågan är om det är att i Jesu namn förkunna lag eller evangelium? Äkta kristen tro är naturligtvis något som förändrar livet, men att kräva att församlingsengagemanget ska vara en verksamhet som tar upp mer än några timmar i veckan eller att man ska leva på ett speciellt andligt liv är något annat än att predika evangelium. Då har man inte Jesus i centrum utan verksamheten. Ska Jesus vara i centrum måste vi se, tala och bekänna att det är något annat än att ha det förändrade livet eller kyrklig verksamhet; det är syndernas förlåtelse för Jesu Kristi skull.
Bl.a. skrivs följande.
De kyrkor som växer är inte sådana som satsar på liberalteologiska lightvarianter av kristen tro utan de som är Jesus-centrerade.Och i detta ligger, för att återanknyta till analysen av pingströrelsens situation i Sverige och internationellt, att låta den kristna tron påverka hela livet, inte bara vara en verksamhet som utövas några timmar en dag i vecka
Man kan ha tre synpunkter.
1. Homeopatiska teologi är tanken att ju mindre Jesus och bibel vi har i gudstjänsten desto mer potent blir vår mixtur. Det är ett fenomen som just nu gör sig gällande i nästan alla kyrkor och det gör den med ett gott uppsåt. Ja just det, med ett gott uppsåt. Man vill förändra kyrkan för att möta människors behov. Det är inte vad jag tror är den sanna kristendomen, men homeopatisk teologi är likväl ett försök att erbjuda människor en tjänst. Mänskligt sett förstår jag det allt för väl. Med trons glasögon är det helt oförståeligt.
2. Jesuscentrerad eller Jesus i centrum. Där är skillnad mellan att tala om Jesus och att förkunna evangelium. En pastor/präst/biskop kan tala hur mycket som helst om Jesus men förkunnar personen inte syndernas förlåtelse genom tron av nåd så är det lika illa som den homeopatiska teologin. Ja, kanske är den homeopatiska teologin inte så illa eftersom vad den lägger till så sällan har ett eget absolut sanningsanspråk.
3. Lag och evangelium. (10 000 kronors frågan) Sandlund menar att den kristna tron ska påverka livet och att det är samma sak som att vara Jesuscentrerad. Frågan är om det är att i Jesu namn förkunna lag eller evangelium? Äkta kristen tro är naturligtvis något som förändrar livet, men att kräva att församlingsengagemanget ska vara en verksamhet som tar upp mer än några timmar i veckan eller att man ska leva på ett speciellt andligt liv är något annat än att predika evangelium. Då har man inte Jesus i centrum utan verksamheten. Ska Jesus vara i centrum måste vi se, tala och bekänna att det är något annat än att ha det förändrade livet eller kyrklig verksamhet; det är syndernas förlåtelse för Jesu Kristi skull.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar