BEFRIA SVENSKA KYRKAN!
BEFRIA SVENSKA KYRKAN!BEFRIA SVENSKA KYRKAN!

lördag 30 oktober 2010

Versus populum

Undertecknad ser anledning att markera en viss distansering till mäster Abrahams kritik avversus populum, som han kallar för "spektakel". Nedan följer fyra goda skäl till att prästen celebrerar versus populum vid nattvarden:

1. Liturgihistoriskt har versus populum ett starkt stöd.
Själv är jag ingen expert på området fornkyrklig liturgi och kyrkoarkitektur. En auktoritet i ämnet däremot, Carl-Henrik Martling, visar i Talande tystnad bl.a. att de allra äldsta kyrkorna hade Jerusalems tempel som modell. Ingången låg i öster, det allra heligaste i väster. Prästen stod bakom altaret i väster, vänd därför mot öster (dvs. mot församlingen). Mot öster (dvs. mot in-/utgången) vände sig också församlingen med sina böner. Senare kom kyrkornas kor och altare att läggas i öster, och ingången i väster. Citat Martling: "När altaret på 400-talet placerades i öster, ställde sig prästen såsom förut bakom altaret, versus populum, med ansiktet mot folket. Senare ställde han sig framför altaret med ansiktet mot öster, ad orientem. Det skedde troligen i samband med mässofferslärans begynnande genombrott på 800-talet." (s 53, utgåvan från 2004) Jag kan inte gå i god för det sista av Martlings påstående, men tycker att det är ett rimligt påstående, av följande anledning:

2. En rätt förståelse av sakrament föredrar versus populum

I den evangeliska förståelsen av sakrament och sacrificium, Guds väg till oss ("från öster") och vår "väg" till Gud ("från väster"), står prästen vänd mot församlingen när han talar å Guds vägnar. Det sker i avlösningen, i Ordets gudstjänst, i välsignelsen OCH (enligt vår evangeliska förståelse) i mässan. Mässan är som helhet en gåva från Gud. Kristi kropp och blod till syndernas förlåtelse är en gåva till församlingen. Om liturgin entydigt följer mönstret att prästen står vänd mot församlingen när han talar Kristi ord å Kristi vägnar - till församlingens välsignelse - så blir det direkt motsägelsefullt om han vänder ryggen åt församlingen när Kristi heliga ord av instiftelse läses.

Nuförtiden talar en del om nattvardsbönen på ett sådant sätt att instiftelseorden räknas som en del av bönen. Då är det också logiskt att prästen står vänd mot altaret, vädjande till Gud om att han ska göra något av brödet och vinet. Men i evangelisk förståelse är Kristi ord det avgörande vid konsekreringen av nattvardsgåvorna. Därför borde prästen - i harmoni med när han återger Kristi ord i evangelieläsningen - stå vänd mot församlingen. Nu innebär detta att den eukaristiska bönen och övriga böner till Gud i mässan riktas åt "fel" håll, versus populum - mot folket. Men hellre det, än att hela mässliturgin uppfattas som något prästen i hemlighet gör i riktning mot Gud. Som Martling skriver - mässofferslärans begynnande genombrott var troligen orsaken till att prästen vände sig ad orientem.

Det är troligen dess historiska förankring (se punkt 1) som versus populum tillämpas av romersk-katolska präster (sedan andra vatikankonciliet), trots att riktningen - enligt min mening - förstärker förståelsen av Kristi kropp och blod som ett offer givet åt församlingen, snarare än åt Gud.

3. Nattvarden som gemenskapsmåltid
Nattvarden är en gemenskapsmåltid där församlingen samlas runt nattvardsbordet, med Kristus själv som värd och föda (Luther) och hans församling som gäster. Liturgiskt gestaltas detta bäst om prästen är vänd versus populum. Prästen, som Kristi representant, är värd vid bordet. Likt en husfader vid påskmåltiden leder prästen måltiden, välsignar gåvorna i församlingens åsyn (varför inte? så lär Jesus ha gjort vid nattvardens instiftelse), för att sedan med församlingen dela måltidsgemenskapen genom att själv äta och dricka. Konsekreringen är ingen hemlighetsfull ritual, utan en del av måltidens liturgi.

4. Nattvardsliturgin versus populum - en lektion i troslära för församlingen
När församlingen faktiskt kan se vad som försiggår framme vid altaret, se de genomtänkta liturgiska rörelserna som prästen gör, så bidrar liturgin - som den alltid ska göra - till att tro det som inte kan ses, men som likväl får tros: att Kristi kropp är i brödet och Hans blod i vinet. Det vördnadsfulla handhavandet av de välsignade gåvorna förstärker intrycket av att brödet inte bara är bröd, utan Kristi utgivna kropp. På så sätt minskar prästen risken att omedvetet förmedla allmänprotestantisk villfarelse - nämligen att Kristi sanna kropp och blod inte skulle vara tillstädes.

Jag hoppas med ovanstående skäl ha motiverat varför jag själv celebrerar versus populum. Med detta skrivet menar jag ändå att prästens riktning i gudstjänsten är adiafora. Evangeliska präster tillämpar båda varianterna. Bloggen kan även fortsättningsvis heta Ad orientem versus. Dock kan det bakom ett till synes harmlöst yttre bruk döljas en villolära, varför tydlighet och öppenhet är viktigt. I övrigt ställer sig undertecknad till fullo bakom bloggens intentioner.

f. Hans Peter

22 kommentarer:

  1. Liturgi- och kyrkoarkitekturforskningen har något annat att säga om Versus populum i exempelvis: "Turning towards the Lord : orientation in liturgical prayer" av Uwe Michael Lang (2004).

    SvaraRadera
  2. Bäste Rickard,

    på måndag kommer undertecknad att göra rent hus med Wickelgrens ganska eleganta argumentation.

    Tills dess håll till godo med följande länk:

    http://gottesdienstonline.blogspot.com/2010/08/about-face.html.

    SvaraRadera
  3. Den Ortodoxa kyrkan har som brukligt inte ändrat Traditionen med Ad orientem som sin liturgiska riktning, trots att de vanligtvis åberopar en kontinuitet med tempelliturgin i Jerusalem!
    Personligen tycker jag att Ad orientem på ett bättre sätt gestaltar, och övar medvetandet inför mysteriet, genom att man med sina fysiska ögon inte ser konsekrationen. Även om Versus populum på det fysiska planet kan synas mycket pedagogiskt. Vad vi tar emot "i, med och under bröd och vin" övergår ju ändå vårt förstånd.

    SvaraRadera
  4. @ Rickard: Kunde inte sagt det bättre själv. *applåder*

    SvaraRadera
  5. Tackar och böjer knä inför Herren!

    SvaraRadera
  6. På det sätt som är att föredra (ad orientem) eller på det sätt som den romerske biskopen estämt (versus populum)?

    SvaraRadera
  7. Mäster Abraham!

    *applåder* låter som att en revolutionerande insikt just gjorts, som får samtliga "versus-populister" att vända om! Rickards ord är tänkvärda, men kullkastar ändå inte hela den pastorala och pedagogiska fördelen med v.p. Inte heller diskussionen på Gottesdienst gör saken så självklart a.o.

    Med tanke på att den romerske biskopen bestämt v.p. först vid Vat. II kan man ju ansluta till den katolicitet beträffande v.p. som fanns före Vat. II.

    Om det finns en frihet betr val av riktning vidhåller jag bruket v.p. - den romerske biskopen till trots.

    f. Hans Peter

    SvaraRadera
  8. @f. HP: *applåder* betyder alltså mitt bifall i den givna argumentationen.

    Vad gäller katoliciteten från tiden före VC II är jag mycket osäker på om den verkligen finns. I vart fall där ad orientem uteslutits. Har man firat mässa versus populum har det trots detta skett genom att man varit styrd av huvudprincipen versus populum. Man kan ju trots allt vara vänd mot öster samtidigt som man är vänd mot folket.

    Ang. friheten i valet kan man ju säga att det inte kan anses vara teologiskt förliktigande men att förnuftet ju knappast får vara avkopplat för den sakens skull. :)

    SvaraRadera
  9. Du har helt rätt, men mina 4 skäl - som jag ansett "goda" - behöver väl inte betraktas som oförnuftiga? Snarare menar jag att v.p. är det mest förnuftiga - efter att teologiskt sett kommit fram till att riktning är adiafora. Med adiafora i detta sammanhang menar jag därför att jag inte skulle vägra att celebrera a.o.

    SvaraRadera
  10. Tillåt mig att avstå från ytterligare kommentarer förrän jag presenterat min tes.

    SvaraRadera
  11. För övrigt: inte heller jag vägrar fira gudstjänst versus populum.

    SvaraRadera
  12. @Mäster Abraham: Jag böjer knä på samma vis som man gör Versus populum inför högaltaret i Peterskyrkan i Rom, alltså Ad orientem.

    Rombiskopen har aldrig uttalat sig om riktningen officiellt tror jag, men det finns något tillägg till instruktionerna (nr. 299?)i det romerska missalet (kanske har ändrats under Benedictus XVI som i sina liturgiböcker uttrycker ett oreserverat stöd för Ad orientem i praxis), se:
    http://wdtprs.com/blog/2006/04/what-does-girm-299-really-say/
    http://wdtprs.com/blog/2006/04/girm-299-has-been-mistranslated/

    SvaraRadera
  13. @Rickard Lind: när det gäller Petruskyrkan i Rom får det dock som konsekvens att församlingen aldrig står vänd mot östern utan blir åskådare till mässan snarare än gudstjänstdeltagare.

    SvaraRadera
  14. @Mäster Abraham: Församlingens ursprungliga riktning sägs om jag inte missminner mig ha varit åt öster den också, vilket ger en minst sagt intressant situation. Men Peterskyrkan kan jag personligen alldeles för lite om.

    SvaraRadera
  15. @Rickard: jag tror församlingen satt med kropparna i öst-västlig riktning riktade mot norr respektive söder eftersom basilikornas mittgolv inte användes. Man satt vid sidorna helt enkelt därför kunde man fira mässan både ad orientem och versus populum samtidigt.

    SvaraRadera
  16. @Mäster Abraham: Väntar på ditt inlägg som ska göra rent hus i frågan...

    SvaraRadera
  17. "Bloggen kan även fortsättningsvis heta Ad orientem versus. Dock kan det bakom ett till synes harmlöst yttre bruk döljas en villolära, varför tydlighet och öppenhet är viktigt."

    Har skribenterna på den äktlutherska bloggen redan börjat anklaga varandra för villolära? Kära nån...

    SvaraRadera
  18. @Kyrkliga betraktelser: den kristna välviljan och kärleken radierar ut som morgonstjärnans strålglans från din kärlek till den rena evangeliska läran.

    Naturligtvis stämmer det att det kan döljas villolära bakom ett harmlöst yttre bruk vilket gör att tydlighet och öppenhet är viktigt.

    Ingenstans i det påståendet finns det en anklagelse om villolära mellan Ad orientem versus skribenter.

    Emellertid är ditt påstående om sådana förhållanden en indikation att du bör rannsaka om din egen eftersträvan efter kyrklig purism är en schismatisk hållning.

    Eller som det också brukar heta: den som sa det han var det. Vilket också kan omformuleras med utgångspunkt för mästarens dom över den som ser flisan i broderns öga men inte bjälken i sin egen.

    SvaraRadera
  19. Att våga ta frågan om bekännelse på allvar är ett verkligt katolskt kännetecken för Kyrkan. Ett kännetecken som förenar Rom, Bysans och Wittenberg. Det är en naturlig följd av kristenlivet att frågan om bekännelse tas på stort allvar. Hade den i kristenheten numera förhärskande uppfattningen om bekännelsens endräkt och betydelse varit gällande i kristenhetens första tid hade kyrkan aldrig tagit ställning mot arianer, gnostiker, etc.

    Den som föraktar bekännelsen och diskussioner kring denna föraktar katoliciteten och kyrkan.

    SvaraRadera
  20. Det var sannerligen ord och inga visor. Kära nån...

    SvaraRadera
  21. Allt började med att någon annan slog tillbaka...

    SvaraRadera
  22. @br Nicolaus: Men käre vän låt oss nu skilja på sak och person. Jag älskar dig ändå.

    SvaraRadera