BEFRIA SVENSKA KYRKAN!
BEFRIA SVENSKA KYRKAN!BEFRIA SVENSKA KYRKAN!

söndag 10 oktober 2010

Den sanna kristendomsundervisningen

Aftonbladet (här) och Svenska dagbladet (här) rapporterar om att kristendomen fortfarande ska ha en särställning i skolans undervisning inom ämnet religion. Lars Ohly är upprörd men Jan Björklund försvarar beslutet med följande argumentation

"Det är självklart att elever ska studera alla världsreligionerna, men det är lika självklart att kristendomen i svensk skola fortsatt ska ha en särställning. Det har varit den totalt dominerande religionen i vårt land, och påverkat vårt levnadssätt på ett helt annat sätt än till exempel hinduismen, säger Jan Björklund.

Han poängterar att ställningstagandet inte innebär en rangordning mellan olika religioner.

– Det handlar inte om att den kristna religionen är bättre än någon annan, utan det här beror på det enorma inflytande som just kristendomen har haft i vårt land, och fortfarande har i vår del av världen."

Naturligtvis är det ett rimligt sätt att resonera som förs fram. Det vore mycket konstigt om man inte ägnade mer tid åt en religion som präglat hela det samhälle man lever i. Samtidigt är det märkligt att man skulle jämställa exempelvis judendom, islam och buddhism genom att förpassa dessa till ett b-lag. Det är mycket väsentligt att man förstår dessa religioners skillnader och likheter. Även dessas historia är inflätad i den västerländska och mycket essentiell för att förstå den kontext som vi lever i.

Problemet med religionsundervisningen ligger emellertid på ett helt annat plan. Ett plan som ligger mycket nära just den problematik som Björklund tar upp för att argumentera för kristendomens särställning. Det bedrivs helt säkert en mängd religionsundervisning för att förklara de yttre religiösa seder som människor håller sig med. Däremot bedrivs det mycket lite kvalitativ religionsundervisning i den mening att man på ett fördjupat sätt studerar varför religionen har kommit att ta de uttryck som den har. Man studerar alltså inte religioners sanningsanspråk eller de nyckelfrågor som religionerna försöker besvara. Frågan blir alltså inte: varför var det viktigt att Jesus föddes? Varför var det viktigt att Jesus föddes av en jungfru? Varför var det viktigt att han föddes i Betlehem? Osv. Istället frågar man varför gör vi såsom vi gör. Frågan blir alltså sociologisk och inte teologisk. En sådan kristendom och en sådan undervisning om kristendom klarar jag mig utan. Om undervisningen ska bredivas på sådant sätt kan det gott vara jämställt mellan världsreligionerna.

Detta har varit ett tydligt drag i de senaste 100 årens skolpolitik. Bilden ovan är hämtad från det näst senaste större angreppet på den kristna trons inflytande över den svenska skolan. Nämligen katekesstriden. När katekesen med dess fullödiga troslära skulle rensas ut och ersättas av bergspredikans morallära. Den moralläran var god för barnen att läsa. Den gången drevs frågan av de liberala reformtändstickorna. Den fick generationer av människor att missa betydelsen av Jesu försoning och evangeliets kärna. Fråga dina jämnåriga icke-kristna vänner. Vad är kristendomens budskap och kärna? De kommer med övervägande sannolikhet svara att man ska älska sin nästa som sig själv. Skulle du av en händelse studera på en teologisk fakultet som bedriver undervisning för staten och därmed utbildar våra framtida lärare och präster är chansen kanske 50-50. För att religionsundervisningen ska vara meningsfull annat som ett subämne till samhällsvetenskap och historia önskar jag att man skulle höja standarden på undervisningen så att man vågade ta i religionernas existentiella aspekter. Inte bara så att man berör det som trosföreställningar men så att man vågade dissekera religionernas salighetsordningar och hur dessa appliceras på människor och samhället. Utan en kunskapsnivå hos lärarna som gör detta möjligt spelar det dessvärre ingen roll hur bra Björklunds förslag är. När teori och praktisk verklighet inte hänger ihop är teorin bara ett alibi. När motiveringen till den teoretiska basen haltar då förstår man inte att praktiken är fel.

Naturligtvis är detta ett resultat av alliansens valseger och en eftergift för Kristdemokraterna. De ovan angivna fundamentala problemen illustrerar också de politiska frågeställningarnas betydelse för den kristna verkligheten. Det är genom undervisning, traditionsöverföring och mission som man tar terräng inte gneom taktiserande politik. Man vinner inga eller mycket få verkliga segrar på ett politiskt plan oavsett hur väl samordnade och drillade de kristna blir som grupp. Sådana segrar som denna är helt enkelt inte värda den möda som ligger bakom dem. Likväl är det en seger och något att vara både en smula glad och tacksam för. Tänk så mycket mer illa det hade kunnat gå. Det är ju också kul att någon förklarar för samtiden hur det kommer sig att julen ligger där den ligger.

5 kommentarer:

  1. Bra post! Och kul att se affischen.

    Det stora problemet är väl att Svenska kyrkan inte själva tog över det fulla ansvaret att undervisa katekesen när skolan inte längre gjorde det. Liksom kristendomsundervisning, när dan försvann ur skolan. Liksom att man inte byggde upp egna teologiska högskolor/universitet de teologiska fakulteterna avkonfessionaliserades.

    Jag antar att det har att göra med relationen till staten. Vilket, i och för sig. är ett fundamentalt problem för Svenska kyrkan, då dess hela vara från början varit beroende av staten.

    SvaraRadera
  2. Håller med, håller med och håller med.

    Parentetiskt kan det sägas att det i delar av Bohuslän bedrevs katekesundervisning i skolan efter schemalagd tid. Detta skedde enda fram till 50-talet.

    SvaraRadera
  3. Katekesundervisning borde väl egentligen vara vad konfirmationen består av?

    Detta är inte menad som en politisk kommentar, men man kan göra en intressant parallell mellan LOs och SvKs relation till staten. Under alla år då den andra delen av arbetarrörelsen satt vid regeringsmakten var det en självklar LO-strategi att försöka påverka politiken så att staten tog hand om medlemmarna (andra fack har ju t.ex. satsat mer på privata extraförsäkringar medan LO satsade på hög A-kassa). SvK har på samma sätt förlitat sig på staten vad gäller utbildning m.m.

    Men så en dag är det inte längre deras kompisar som styr och då står de där med skäggen i brevlådorna. Frikyrkorna och tjänstemannafacken som aldrig litade på staten däremot har redan ordnat det för sig; LO och SvK är ohjälpligt på efterkälken.

    Den typ av religionsundervisning som du efterlyser Mäster Abraham vore verkligen något att sträva efter. Särskilt om man hade lärare av tillräcklig andlig resning att kunna undervisa om alla världsreligionerna på detta sätt; dvs för var och en av dem förklara deras innersta kärna som om de vore den enda sanningen. Man kan notera att även den rent världsliga förståelsen skulle öka på så sätt. Hur många idag begriper vilken oerhörd skymf den planerade koranbränningen är för en rättroende muslim? Koranen är ju för muslimen inget annat än det inkarnerade Logos.

    SvaraRadera
  4. @populisten. Exempelvis vore det ju bra om man hade en sådan kunskap om islam.

    Samtidigt ska man ju inte betrakta det gamla samhällets sekulära ansvar för att även i skolundervisningen föra fram den evangeliska sanningen. Det var en god ordning i den tiden.

    Problemet är inte att Svenska kyrkan haft för dålig egen utbildningsverksamhet. Söndagsskolan som den fungerade på 50-60-talet var en utmärkt undervisning. Sedan monterades denna ned.

    Det fanns alltså en tid då både Svenska kyrkan och staten hade bra kristendomsundervisning. Skulden ligger alltså inte bara på statens sida även om din liknelse med LO är träffande.

    SvaraRadera
  5. populisten skrev: "Katekesundervisning borde väl egentligen vara vad konfirmationen består av?"

    Jo, men konfirmationsundervisning sker under ett år; katekesundervisningen i skolan skedde under hela skolgången.

    Vad som behövs är undervisning genom hela barnets uppväxt, anpassat till åldern, så att tron växer med barnet och, förhoppningsvis, med den vuxne mannen eller den vuxna kvinnan.

    SvaraRadera