BEFRIA SVENSKA KYRKAN!
BEFRIA SVENSKA KYRKAN!BEFRIA SVENSKA KYRKAN!

söndag 31 oktober 2010

Hur påven visar vägen för kristenheten

Dagen och Vatikanradion rapporterar om hur de angloromersk-katolska biskoparna uppmanar männsikor att fira Halloween kristligt. Vatikanradion skriver bl.a. följande.

Tänd ett ljus i fönstret för att ge ett synligt tecken på tron på Gud! Biskoparna i England och Wales har uppmanat de kristna i Storbritannien att på detta sätt fira Halloween den 31 oktober. ”Night of Light” kallas detta initiativ som har organiserats av rörelsen ”Cor et Lumen Christi” i syftet just att framhäva den kristna autentiska innebörden av Allhelgonadagen. Inga upplysta pumpor, häxor och utklädnader överallt - utan de troende engelsmännen är ombedda att istället fira denna högtid, kanske, genom att delta i en Mässa eller klä ut barnen till helgon eller att sätta på sig själva något vitt klädesplagg, såsom tecken på sin trohet till Kristus, som är världens Ljus.

Halloween har blivit den största kommersiella högtiden efter Jul och Påsk och ögonblicket har kommit för att erinra de kristna om vad denna högtid i verkligheten är, för firandet av de religiösa högtiderna är en viktig del av vår katolska kultur”, säger mons. Conry, biskop i Arundel och Brighton och ordförande för biskopskonferensens avdelning för evangeliseringen och katekesundervisningen. ”Att tända ett ljus, kanske intill bilden av Kristus, skulle kunna vara ett effektivt sätt för att visa folk att vi har ett hopp på en annan än oss själva”.

Anslutningen till initiativet ”Night of the Light” kommer att vara ett konkret svar på den vädjan som Benedictus XVI gjorde under sin apostoliska resa i Storbritannien nyligen - nämligen att göra vår tro synlig i samhället, sägs det i en kommuniké från biskoparna i England."
Detta är ett lysande exempel på vad en självsäker och reflekterande kristen kyrka kan inneära i form av motkultur. En motkultur både i förhållande till kommersialism och olika diaboliska uttryck i vår samtid. I Kyrka och Folk, nr 43, avhandlas samma tema men utan att våga peka med hela handen på hur man istället kan använda insikterna om det ockultas existens till att formera en motkultur. En motkultur som kan verka omvändande istället för nedbrytande. Då kan man i själva kulturen predika evangelium snarare än lagen.

Den typen av kristendom är så mycket mer lockande än den hyperkristiska och negativistiska kristendomen. Samma handlingsmönster kan framhållas alla sammanhang därkristendomen utmanas av samhället. Istället för att fokusera på vilka som inte ska ingå äktenskap fokusera på att verkligen ingå kristna äktenskap och fira dem såsom ingen annan firar. Då förstår människor att det kristna äktenskapet är något annat än bara ett partnerskap mellan tillräkneliga och frivilliga människor. Istället för att fokusera på hur man inte kan fira nattvarden så fira den med största värdighet, med glädje och uppskattning. Då förstår alla att det är någonting mer än en gemenskapsmåltid mellan människor utan ett heligt möte med den korsfäste och uppståndne.

Häri ligger den stora utmaningen: att våga förpacka tron så att den inte framstår som kritisk och konservativ utan som livsbejakande, befriande, helig, glädjerik och förnyande. Utan att för den sakens skull förlora den frimodiga bekännelsen och den självständiga och självsäkra problemformuleringsrätt som följer med den. Här visar Benediktus den XVI på en väg framåt i det att han håller på att omvandla den romersk-katolska kyrkan till en verkligt frimodig och bekännande kyrka.


7 kommentarer:

  1. Vad annars kan man kalla de brittiska romersk-katolska biskoparna? De är ju inte anglo-katoliker för det är redan upptaget. Följaktligen anglo-romersk-katolska eller angloromersk-katolska.

    SvaraRadera
  2. "Romersk-katolska biskoparna i Storbritannien" möjligen?

    SvaraRadera
  3. Naturligtvis var det också en ordlek med hänvisning till de anglo-katolska böjelserna som vissa bröder uppvisar.

    Men så långt kanske det var underförstått redan från början.

    SvaraRadera
  4. Sedan är det intressant att påven ena dagen är Antikrist och andra dagen "visar vägen för kristenheten"...

    SvaraRadera
  5. Just det förhållandet är naturligtvis intressant. Tillika dogmatiskt korrekt och sanningsenligt. Det är nämligen skillnad mellan ett ämbetes antikristliga karaktär och vad enskilda påvar gör och säger. Sug på den komplexa och realistiska världsbilden.

    SvaraRadera
  6. Om påven säger att jesus är enda vägen till frälsningen är det uttalandet naturligtvis också korrekt. Annars skulle påvens ställningstagnaden vara ett lackmusstest för kätteri. Dvs. vad än påven tyckte skulle man tycka tvärtemot. Så är det naturligtvis inte.

    SvaraRadera