BEFRIA SVENSKA KYRKAN!
BEFRIA SVENSKA KYRKAN!BEFRIA SVENSKA KYRKAN!

tisdag 26 oktober 2010

Och sakramenten rätt förvaltas...

I senaste Kyrkans tidning berörs frågan om alkoholhaltigt vin i nattvarden. Mikael Bedrup, präst och nykter alkoholist, går till hårt angrepp mot kyrkans ordning med alkoholhaltigt vin. I samma nummer får Björn Fyrlund, vice ordförande i AKf, försvara denna tradition. ”Utan vin blir det ingen nattvard” lyder rubriken på intervjun med Fyrlund.

Frågan har två sidor, som ofta blandas samman. Den ena sidan handlar om att fira nattvarden i enlighet med Jesu instiftelse. Den andra sidan handlar om pastoral omsorg om enskilda individer, t ex nyktra alkoholister. I det senare är den enskilda själavården oundviklig, som också Fyrlund påpekar. Nattvardspraxis kan inte utan vidare anpassas till det hav av okända människor som i våra dagar äntrar nattvardsbordet, även om alkohol är ett ”gigantiskt samhällsproblem” (citat Bedrup). I fornkyrkan var nattvardsbordet stängt för dem som inte var döpta, som inte hade blivit undervisade i kristen tro och om nattvardens väsen och bruk. Kanske skulle vi börja med att söka oss tillbaka till denna praxis, för att också lösa frågan om nattvard för nyktra alkoholister? Det är i undervisningen och den enskilda själavården som en framkomlig väg för den enskilde uppstår och där kyrkan tar ”människors svaghet på allvar” (för att citera Mikael Bedrup). För det måste vi göra. Ta människors svaghet på allvar.

Att, istället för nämnda väg, börja experimentera med förvaltningen av altarets heliga sakrament är inte att ta människors svaghet på allvar. Dels handlar det om trohet mot den Herre som – utan vår förtjänst – valde att instifta den måltid som ger oss del i Kristi kropp och blod. Han kunde låtit bli. Han kunde också förordnat druvsaft som medel för sitt blod. Men det gjorde han inte. Han gjorde som han ville. Och vad vill vi? Ha något annat? När Johannes på Patmos fick se den uppståndne föll han ner som död (Upp 1:18). Av vördnad, av förskräckelse över egen ovärdighet och över Herrens helighet. Han började inte ställa krav på lite mindre strålglans från Jesus för att lindra ögonen. När vi kommer inför vår Herre är det alltid Han som får tala. Till punkt. Och i sin godhet bestämma hur det ska vara. Därefter får vi tacksamt säga vårt Amen.

Och dels handlar det om pastoral omsorg om nattvardsdeltagarna. Under min pastorala träning fick jag det rådet att alltid minimera risken för oroliga frågor hos nattvardsgästerna. Varje avsteg från Bibelns lära om nattvarden och kyrkans tradition ger upphov till frågor. ”Det var en kvinnlig präst!” ”Det var lingonsaft!” ”En konfirmand assisterade!” ”Prästen hade egenformulerade instiftelseord!” Det är möjligt att det i enskilda av nämnda fall fortfarande räcks Kristi kropp och blod till mottagaren. Men blotta avsteget från Bibeln och kyrkans tradition väcker oro, tvivel, och lämnar människor i ovisshet. Kanske inte hos pastor Bedrup – men hos många av dem som tiderna igenom firat nattvard i enlighet med en enhetlig kyrklig tradition. De kanske är svaga kristna. Men i sådana fall: ”Svenska kyrkan måste ta människors svaghet på allvar” (för att citera Mikael Bedrup).

Kyrkans tradition kan förvisso ta miste (jfr reformationen), men bevisbördan ligger tung på dem som för nattvardens bruk vill byta bort den dryck Jesus använde – om vilken han sade ”detta är mitt blod, förbundsblodet, utgjutet för många till syndernas förlåtelse”.

(Om vad och hur vin är talas det bl.a. här: Luk 22:18; Ps 4:8; Joh 2:10; 1 Tim 5:23).

f. Hans Peter

7 kommentarer:

  1. Sånt nys! Varför ska man anpassa kyrkan efter att några fundamentalister som utmålar sig som så svaga i tron att de måste ha alkohol i vinet till nattvarden?

    SvaraRadera
  2. Nu var ju frågan varför man ska anpassa kyrkan efter en omständighet som man under 2000 år inte ansett sig behöva anpassa sig efter. Och är anonym så "stark" i tron att lite chips och cola skulle duga lika bra som medel för altarets sakrament?

    SvaraRadera
  3. Frågan är lite mer komplicerad än så. Jesu måltid med lärjungarna var ju inte bara den första nattvarden utan också, får man förmoda, en judisk påskmåltid, i enlighet med GT-föreskrifter. I dessa föreskrifter ingick ju mycket som kyrkan inte sedan dess sett sig bundet av - som tidpunkt, exakt måltidsritual osv. Man kan hänvisa till Jesu exempel i fråga om starkvin. Men då blir man väl också tvungen att argumentera för bröd utan surdeg, vilket är ett relativt sent bruk. Enligt Karl-Erik Elversson "Handbok i Liturgik" ska osyrat bröd ha införts i västkyrkan först på 800-talet. Det osyrade brödet skulle likt prästerna enligt GT:s föreskrifter vara "rent"...det starkaste argumentet för vin menar jag vara den samlade kyrkans tradition.

    //Mattias Lindström

    SvaraRadera
  4. @Mattias: frågan om det syrade och osyrade brödet är mycket riktigt en fråga om kyrkans tradition. Den österländska kyrkan har t.ex. ett förbud mot att använda osyrat bröd i nattvarden. Eftersom man är ett nytt förbund har brödet blivit syrat. Om jag inte missminner mig är det osyrade brödet (tillsammans med påskens placering) en av anledningarna till kyrkoschismen 1054.

    Västkyrkan reformeras alltså enligt en evangelisk uppfattning på 800-talet medan östkyrkan fortsätter med ett felaktigt bruk.

    När det gäller frågan om påskmåltid contra nattvard kan man konstatera att Skriften sjlv föreskriver att agape-/påskmåltiderna ska ersättas av en mer stiliserad form av nattvard. Frågan om vilka element som ska inkluderas och exkluderas är alltså redan avklarad. Jämför följande citat från 1 kor 11 (notera särskilt vers 33-34).

    Rätt nattvardsfirande
    17 När jag nu ger dessa föreskrifter berömmer jag er inte,* eftersom era sammankomster är mer till skada än till nytta. 18 Först och främst hör jag att det förekommer stridigheter bland er, när ni möts i församlingen, och delvis tror jag att det är så. 19 Partier måste finnas bland er, för att det skall visa sig vilka det är som håller provet. 20 När ni nu samlas, kan inte Herrens måltid* hållas. 21 Vid måltiden tar genast var och en för sig av sin egen mat, så att den ene är hungrig, den andre berusad. 22 Har ni inte era hem där ni kan äta och dricka? Eller föraktar ni Guds församling och får dem att skämmas som ingenting har? Vad skall jag då säga till er? Skall jag berömma er? Nej, för detta berömmer jag er inte.

    23 Jag har själv tagit emot från Herren vad jag meddelade er: Den natt då Herren Jesus blev förrådd, tog han ett bröd, 24 tackade Gud, bröt det och sade: "Detta är min kropp, som är utgiven för er. Gör detta till minne av mig." 25 På samma sätt tog han bägaren efter måltiden och sade: "Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod. Så ofta ni dricker av den, gör det till minne av mig." 26 Ty så ofta ni äter detta bröd och dricker av denna bägare, förkunnar ni Herrens död till dess han kommer.

    27 Den som därför äter brödet eller dricker Herrens bägare på ett ovärdigt sätt, han syndar mot Herrens kropp och blod. 28 Var och en skall pröva sig själv och så äta av brödet och dricka av bägaren. 29 Ty den som äter och dricker utan att urskilja Herrens kropp, han äter och dricker en dom över sig. 30 Därför finns det många svaga och sjuka bland er, och ganska många är insomnade. 31 Om vi gick till rätta med oss själva, skulle vi inte bli dömda. 32 Men när vi döms fostras vi av Herren, för att vi inte skall bli fördömda tillsammans med världen.

    33 Därför, mina bröder, när ni samlas för att äta, så vänta på varandra. 34 Om någon är hungrig skall han äta hemma, så att sammankomsten inte blir till en dom för er. Allt det andra skall jag ge er föreskrifter om när jag kommer.

    SvaraRadera
  5. Tack mäster Abraham för inlägg. Det var ett intressant svar, särskilt hänvisning till 1 Kor som jag behöver lite tid på mig att smälta.

    Fortfarande menar jag dock att reformen på 800-talet inte var evangeliskt tänkt utan snarare ett sätt att göra ordets ämbete till ett offerprästämbete (sacerdote). Givetvis finns det trots detta en poäng att göra som Jesus gjorde...
    //Mattias

    SvaraRadera
  6. @Mattias: jag kan väl vara lite ödmjuk och påtala att min uppfattning bör ses som en renodling av vissa teologiska positioner och inte med nödvändighet en position jag tänker försvara till dess jag dör.

    Ska under dagen kontrollera vad de ortodoxa teologerna skriver om nattvardens element.

    Samtidigt har denna striden förts i Sverige så tidigt som på 1500-tal. Då konstaterade man att man hellre skulle vara utan nattvard än fira mässan med annat än verkligt vin. Argumentationen då fördes definitivt med Skriften som norm.

    SvaraRadera
  7. Ja, utveckla gärna vad du menar med att väst var mer evangeliska när de på 800t drev igenom osyrat bröd?

    SvaraRadera