BEFRIA SVENSKA KYRKAN!
BEFRIA SVENSKA KYRKAN!BEFRIA SVENSKA KYRKAN!

onsdag 17 november 2010

En fråga om sann kristendom eller ett försvar för ad orientem - del II

Är mässriktingen adiafora?
Naturligtvis är riktningen i mässa en fråga om kyrkoordning. Det finns ingen föreskrift i Skriften om mässans riktning. Eftersom det är en ordning är denna underkastad vårt eget förnuft. Förnuftet kan t.ex. säga oss att följa kyrkans tradition eller förändra samma tradition.

Om det nu är förnuftet som styr borde det finnas ett par vägledande principer för hur man firar mässan. Den första skulle kunna vara: fira inte mässan så att någon känner sig otrygg i den. Var alltså hellre för konservativ än för proggresiv. Jag tror t.ex. inte det är fel att ha bildkanon med pslamtexten. Men det kan ju förvirra församlingen att de kommit till fel gudstjänst.

Nästa princip skulle kunna vara: gör inte ordningen till en dogm. Låt det vara ett uttryck för förnuftets domän. Det är nämligen så vi bejakar dogmen om adiafora.

En av de viktigaste principerna i sammanhanget skulle kunna vara: gör det förnuftiga. Om nu frågan om mässan riktning är adiafora varför försöker man då till varje pris fira versus populum även i kyrkolokaler som inte är anpassade för sådan gudstjänst? Varför firar man nattvard på rullhurtsar? Varför slaktar man medeltida altaren genom att flytta ut dem från altarskåpen? Varför flyttar man runt på altaren i lokaler som står perfekt placerade för att fira mässa (låt vara att det är ad orientem)? Varför är det så viktigt att fira på ett sätt som våra gudstjänstlokaler överhuvudtaget inte är anpassade till? Är detta vad vi kallar förnuftigt?

Följande är ju inte heller fel (men oförnuftigt). Att ha vänster sko på höger fot, Att ha mässhaken 90 grader fel. Att ha oblater i kalken och vin på paten. Men förnuftet säger oss att det är olämpligt. Det skulle ju frasmtå som lite tokigt om vi gjorde så (eller retarderat om man vill vara stygg). Här följer istället en naturlig ordning som säger: hantera allt efter dess ändamål.

Låt mig då t.ex. förklara en väsentlig sak med en normal mässhake. Den är varken skuren eller ornamentrad för att användas versus populum. Vi märker det eftersom mässhakens kors huvudsakligen sitter på baksidan. Den är tänkt att ses buren på ryggen. Den är dessutom tänkt att ses med fokus mot korset eller den på annat sätt kristocentriska ikonografiken som pryder den. Vi ska inte se prästens utan Jesu handlande i nattvarden. Inte heller är mässhaken skuren för att vändas på eftersom sidorna är olika långa.

Där kan vi altid förlita oss på förnuftet som borde säga: fira alltid mässan genom att använda medlen för firandet på ett ändamålsenligt sätt. Följaktligen fira aldrig mässan versus populum om gudstjänstlokalen är avpassad för att firas ad orientem. Skulle den enkla ordningen följas skulle vi slippa versus populum i 95 % av fallen. Ändock envisas man med att försöka följa en viss ordning? Bygg heller aldrig om för att laga det som inte är brutet. Bygg heller aldrig nytt utan att fråga sig: förvirrar vi församlingen nu. Envisas inte med att bete dig oförnuftigt eftersom du riskerar att genom ditt handlande visa att det du ägnar dig åt är ett uttryck för din dogmatik. Eller i korthet: gör det förnuftiga och fira mässan vänd mot öster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar