BEFRIA SVENSKA KYRKAN!
BEFRIA SVENSKA KYRKAN!BEFRIA SVENSKA KYRKAN!

måndag 9 augusti 2010

Dag Sandahl och kvinnorna

Kyrkans tidning skriver bl.a. följande.

Dag Sandahl beredd viga kvinnor


– Jag har skrivit under att jag är beredd att viga både män och kvinnor till präster och diakoner. Vad skulle jag annars viga, tuppar och hönor, säger Dag Sandahl.

Vad har då skett med din åsikt i ämbetsfrågan?

– Min vetenskapliga insikt står kvar, den som jag blev docent på.

Dagen skriver bl.a. följande.

Dag Sandahl redo prästviga kvinnor

Komminister Dag Sandahl säger sig nu vara redo att prästviga kvinnor. Sandahl är nominerad som biskopskandidat i Växjö stift och inför Ansvarsnämnden har Sandahl meddelat att han kan tänka sig att viga kvinnor, skriver Kyrkans Tidning.
Dag Sandahl är känd för sitt stenhårda kvinnoprästmotstånd. Men nu har han alltså, precis som övriga biskopskandidater, skrivit under på att han är beredd att viga kvinnor till präster och diakoner. Ansvarsnämnden kan därför förklara honom behörig.


Vad kan detta betyda? Är det en taktik? Är det phyrrusseger? Är det att gå under oket? En analys väntas, snart.

3 kommentarer:

  1. Tänkte precis skriva om det. Mycket intressant. Vad tror läsarna? Eller kippar ni fortfarande efter andan?

    SvaraRadera
  2. Det är en intressant utveckling får jag lov att säga, säkert menar han något speciellt..hursomhelst vore han en bra, om än okonventionell biskop. Att inte Lisa Tegby har gett upp, hon borde förstå att hon inte - oaktat könet - är lämplig som biskop och att de flesta har förstått det. Någon höjdare som kyrkoherde har hon ju inte varit heller.

    SvaraRadera
  3. Sandahl vore den bästa biskopen i Svk sedan Giertz dagar. Men frågan är om det skulle hjälpa.

    SvaraRadera