BEFRIA SVENSKA KYRKAN!
BEFRIA SVENSKA KYRKAN!BEFRIA SVENSKA KYRKAN!

fredag 12 november 2010

En eklektisk historiografi

Det svenska kyrkolandskapet är i upplösningstillstånd. Så långt tror jag att de flesta människor är överens. För många är det naturligtvis en smärtsam insikt. Det finns flera sätt att hantera denna insikten. Ett av dessa sätten är att agera separatistiskt. Att dra sig undan från de andra. Att ta avstånd från det som är den gemensamma historien. Ett exempel är det sätt som Svenska kyrkan idag hanterar situationen på vikbolandet (jämför här folkbladets artikel, svt:s inslag, Svd:s artikel och Kyrkans tidnings senaste artikel. Man tar avstånd från det som man har varit en del av, det man har respekterat, det man har varit. Man hanterar ”de andra” som en f.d. pojkvän eller flickvän som man blockerat på facebook, raderat ur telefonboken och inte hälsar på när man träffas på stan. Den separatismen är ett mycket tydligt drag i den nuvarande kyrkliga situationen. Ett drag som alla sidor delar. En separatism som ibland gränsar till bitterhet.

Ett sådant exempel är hur Göteborgs stift hanterar sitt förflutna. Det är inte något förvånande att det stiftet innehåller både den mest konservativa oppositionen och de mest rabiata öppen kyrka förespråkarna. Det är till exempel inte heller konstigt att de mest avståndstagande personerna kommer från de starkaste väckelsetraditionerna. X X:sson får ursäkta mig (inget försök att provocera, bara notera) men om man härstammar från en av de stora schartuanerna och intar hennes kyrkopolitiska position så är man ett klockrent exempel (många andra exempel finns på rakt motsatta utveklingen). Det är också fullt förståeligt men samtidigt lite omoget. Det finns snyggare sätt att hantera ett uppbrott.

Det verkar alltså som om de flesta hanterar dagens situation med en otrolig separatism både fysiskt och teologiskt. Detsamma gäller naturligtvis historiografiskt. Man tar avstånd från bestämda delar av sin kyrkohistoria. De saknar helt yttre och inre kvaliteteter som man har gemensamt eller som man kan lära sig något av. Man beter sig lite som ett barn i trotsåldern. Inget annat duger utom mitt eget och vad jag själv kan tänka och göra?

Finns det då ett annat sätt att hantera en verklighet som inte alltid hänger ihop? Naturligtvis måste det finnas det. Ett sådant sätt är att ha en eklektisk historiografi. En förståelse av den historiska utvecklingen i Svenska kyrkan som innesluter flera olika trosuttryck snarare än bara ett enda. Där man låter flera sekundärtraditioner samexistera och harmoniera under det tak som ett stycke primärtradition utgör.

Exempel på just detta är exempelvis f. Gunnars sätt att låta många traditioner harmoniera i en katolsk förståelse. Läser man t.ex. hans ”Rätte lärare” kan man se hur han förenar så olika traditioner som den nyevangeliska och schartuanska i samma stora tradition. På samma sätt kan man uppfatta att John Henry Newman och traktarianismen som ett sätt att förena den engelska kyrkans medeltida, reformatoriska och katolska arv. Men det finns ytterligare exempel som bl.a. Tom GA Hardt och GA Danell som med den evangeliska bekännelsen som förenande kitt sammanfogade en bred förståelse av kyrkans historia i deras andliga ledarskap. Detta är en typ av syntetiskt tänkande där man inte kräver att kyrkans trosuttryck präglas av reduktionism och purism utan tvärtom förenar motsatta ståndpunkter på ett förlösande sätt.

Ur mitt perspektiv finns det bara en grundläggande tematik som förmår överbrygga motsatsförhållandena från urkyrkan fram till idag. Det är särskiljandet mellan lag och evangelium i den evangeliska bekännelsen. Men oavsett vilken primärtradition som man använder som universalklistret för att förena den kyrkliga historien är det en metod för att bygga bort den puristiska sekterismen som kännetecknar många kyrkliga positioner av dagens datum. Om man gjorde det tror jag att det vore oändligt mycket lättare att övertyga sina meningsmotståndare; t.ex. mig.

3 kommentarer:

  1. Där lagen avskaffats blir evangeliet lag. Man ska tvingas leva upp till evangeliets konsekvenser. Man ska vara glad, positiv och full av frimodighet. Det blir ett krav, inte en följd av frälsningen.

    Samtidigt måste man inse att även historien har sina fläckar. De var inte alltid så visa som vi vill tro i efterhand - förgrundsfigurerna.

    Jag är gammal och har därför träffat några av dem. Gunnar Rosendal hade kärlek och det överskuggade mycket. GA Danell hade mer nitilskan än nitälskan och hade inte mycket till övers för oss yngre... i synnerhet inte kvinnor... inte kvinnliga teologer... inte ens fast vi inte skulle bli präster. Han som en del andra i sammanhangen tryckte ner oss rejält om de ens såg oss... Han var gäst i mitt hem och hälsade inte ens på mig. Jag var bara den obetydliga frun som skulle servera.

    Först om vi vågar erkänna också dessa sidor av det som varit kan vi finna en ömsesidig respekt mellan olika grupperingar.

    Jag är förmodligen inte unik. Jag har fostrats hårt i en högkyrklig miljö där jag ständigt fick höra att min intelligens behövde inte Gud. Min uppgift var att föda barn, sköta ett hem och vara min make lydig.
    Naturligtvis skulle jag studera - så jämlik var man ändå. Men det var under stort motstånd jag ville gå vidare efter studenten.

    I Lund levde jag i "de rätta kretsarna". Men redan från början var jag rebell eftersom jag tog möjligheten att bo på "pojkhuset" med de något mer bekväma rummen... som första kvinna. Det ledde till en del mobbing. Jag ansågs kränka heliga drömmar och gåvogivares förväntningar.

    Jag har fått kämpa åt alla håll för det som jag uppfattat som min kallelse. Jag har förföljts av båda lägren för det som några kallat "profetiskt".
    Jag har trampats på av alla makthungriga präster och kollegor som lagt enormt med energi på att bli mer populära, mer tongivande, få tala mer...

    Idag lever jag ett undanskymt liv utan större genomslagskraft. Bara i bloggandet har jag en röst. Något som visat sig provocerande nog.

    Jag ställer inte in mig i något led. Å andra sidan trampar jag inte heller fram som om jag vore Guds enda barn.

    Men är inte problemet att man inte kan vara sådan...

    Och då växer murarna.

    Inget vetenskapligt prat, bara personligt.

    SvaraRadera
  2. @kyrksyster: vad jag önskar att jag fick dricka te med dig och höra mer om vad du sett och hört. Önskar jag kunde kommentera lika fullödigt om mitt eget liv. Dessvärre hindrar sekretessen mig.

    SvaraRadera
  3. Min mail finns på min AB-sida om du vill ta kontakt.

    SvaraRadera