BEFRIA SVENSKA KYRKAN!
BEFRIA SVENSKA KYRKAN!BEFRIA SVENSKA KYRKAN!

söndag 24 april 2011

Den stora traditionen - del V

Den romerske ärkebiskopen Fulton J. Sheen
Det krävs inte mycket för att sörja när kyrkligheten efter 1968 kom att begrava vissa av de kyrkliga bruk som verkligen var ett uttryck för en genuin traditionalism. Alltså ett bruk som givits av fäderna och lämnats till barnen i en oöverskådlig kedja från urkyrkan till våra dagar. Ett sådant bruk som man övergivit hör till den prästerliga dräkten nämligen bruket av ferraiuolon. Vad är då detta kan vän av ordning fråga sig? Svaret är enkelt det rör sig om prästen svarta kappa. I Sverige är plagget mest förknippat med den schartuanska fromheten. I den romerska kyrkan torde bruket numera närmast vara begränsat till hierarkerna och de traditionellt sinnade grupperingarna. Bruket härrör från den romerska manteln alltså mantel av samma snitt som Jesus bar. Sakligt sett kan det antas att mässhaken, kappan och korkåpan har en gemensam förhistoria i den romerska kasulan. Den romerska manteln som historiker menar var i enklare färger som brunt, grått och svart i urkyrkans tid. Bruket av manteln i Sverige kan spåras genom medeltiden och dess ståndsväsende. Det andliga och världsliga frälseståndet bar svarta kappor till sin ämbetsdräkt. Genom den västsvenska kyrkofromhetens bruk av manteln visar de hur man i genom ortopraxis bekänner en långt mycket högkyrkligare ämbetssyn än man alltid förmår sätta ord på. Genom praxis och tradition är prästerståndet är ett andligt stånd skiljt från det allmänna prästadömet.

Sankt Sergius iklädd den monastiska kåpan
I urkyrkans dagar är det antagligt att den svarta kappan sammanfaller med korkåpan men dess bruk har utvecklat sig i två riktingar. Ett bruk till kassock eller sutan och en i den liturgiska tjänsten. Anmärkningsvärt är däremot att den östliga kyrkan inte skiljer mellan kapporna. Där skiljer man bara mellan kappan och mässhaken; manteln och phelonionen. Den sistnämnda är den kåpliknande mässhaken. Kappan är däremot densamma varesig det rör som om en enklare ämbetsdräkt eller en verklig korkåpa. Denna används bara av monastiker för att visa på deras upphöjda ämbete. Den östkyrkliga manteln, som till utförandet kan vara mycket snarlik den svarta kappan, används också i litugiska sammanhang. Däremot inte när man firar den gudomliga litugin. Där kan den däremot få en pseudoliturgisk roll när präst entrar kyrkan iklädd kassock och kappa. Detta även om någon kappa inte burits innan ankomsten till kyrkan. I litugiskt sammanhang används den främst vid mindre gudstjänster som t.ex. vid vesper och matin.

Att kritisera bruket av den svarta kappan, vare sig i eller utanför den liturgiska tjänsten, för oss alltså inte närmare centrum av den stora traditionen utan tvärtom avfärdar man en verkligt genuint medeltida, urkyrklig och god del av den stora traditionen. Istället bör man sträva efter att placera den svarta kappan i sitt verkliga liturgiska sammanhang. 

Kanske bör man begränsa den svenska kappan till ämbetsdräkten och låta en svart korkåpa av enklare snitt användas i liturgiska sammanhang. Att en mantel (svart kappa eller korkåpa) kan och bör användas vid högmässogudstjänster, dop, passionspredikningar, hembesök, husandakter, aftonsånger och andra tideböner kan däremot knappast ifrågasätta. Bruket av den svarta kappan i samband med högmässa kan däremot ifrågasättas men inte helt förkastas med hänsyn till dess relation till mässhaken. I sammanhang där materiell nöd och enklare omständigheter gör en rik uppsättning av skrudar omöjligt kanske det är att föredra en vacker och välvårdad svart kappa framför en vanprydande mässhake. Självklart kan det inte vara ett ideal men väl en praktisk nödvändig och försvarbar ordning. Även om man inte vill se att manteln används liturgiskt är dess användning utanför gudstjänsten ett understrykandet av det särskilda ämbetets avskildhet från det allmänna prästadömet och en god anledning att använda den till ämbetsdräkten. Att använda ämbetsdräkten visar ju att det särskilda ämbetet inte bara är begränsat till dess funktion i utövande utan ligger latent också i den präst som inte utövar sitt gäll.

En romersk ferraiuolo - kusligt lik den svarta kappan
I samband med ett kyrkkaffe i en av Svenska kyrkans icke-territoriella församlingar hördes en yngre prästkandidat beklaga sig över den svarta kappan. Denna beskrevs som ett efterkonstruerat liturgiskt plagg utan tradition och gemenskap med den sanna kyrkligheten. Som en världslig ämbetsdräkt från 1600-talet. Mot bakgrund av det som skrivits ovan får vi konstatera att den kritiken går förbi viktiga bevis i motsatt riktning. Vi kan också konstatera att kritik mot den svarta kappan inte är kritik mot en svenskkyrklig särtradition utan en kritik mot den katolska kyrkans tradition. Likaledes är bevarandet av denna och användandet av prästkappan något som uttrycker särtraditionens gemenskap med den stora traditionen och den urkyrkan. Mot bakgrund av detta är det en förhoppning att få se den konfessionella evangeliska prästen vårda den svarta kappan som en sannskyldigt evangelisk, apostolisk och katolsk ordning. Men likaledes en spännande förhoppning att få se den första katolske prästen i Svenska kyrkan som uppträder iklädd biretta, kassock och ferraiuolon efter sin prästvigning; om så bara för att vis trots mot den politiserade kyrkan. Den hågade spekulanten på en prästkappa finner en att köpa här.

6 kommentarer:

  1. Jag har inte hört att det skulle råda någon mer utspridd aversion mot kappan?! Men det är väl ett tydligt tecken på den utspridda historielösheten..

    SvaraRadera
  2. Enligt Nils-Arvid Bringeus, professor emeritus i etnologi vid Lunds universitet verkar det inte som att den västsvenska typen av svarta kappan som mäster Abraham menar skulle vara ett äkta allmännkyrkligt och traditionellt plagg.

    Enligt honom : "I reformationstidens Sverige skulle prästerna enligt 1571 års kyrkoordning bära "sidha kjortlar". Dessa tillhörde 1500-talets akademiska dräkt i Europa och de kåpor som under ert 40-tal år brukats vid doktorspromotionerna i Lund är av samma typ."
    "Prästkappan var dock ännu inte något liturgiskt plagg. I ärkebiskop Andreas Laurentii Björnrams visitationsstadgar för Norrland 1585 heter det uttryckligen: "Prästerna skola ingalunda hava kappor uppå, när de göra kyrkotjänsten, icke heller andra otjänliga kläder. Rökliner skola de bruka till sin ämbetes tjänst". Vid bröllop kunde brudgummarna i Norrland hyra en prästkappa och t.o.m. en prästkrage för att vara lika fina som brudarna. I och med att prästkapporna omkring sekelskiftet 1700 börjar ingå bland kyrkoinventarierna fick de en ny funktion."
    "Det kungliga cirkuläret 1778 bekräftar indirekt att prästkappan nu förvandlats från ett vardagsplagg till ett liturgiskt plagg. Nu var prästen klädd i kappa både under altartjänsten (då det inte var nattvardsgång), på predikstolen och vid förrättningar. Prästernas kappor hade samtidigt troligen genom franskt inflytande (abbékappan) blivit smala och släpliknande.
    "Genom sin liturgiska funktion blev kappan det främsta prästerliga attributet. I västra Sverige ersattes rentav mässhaken vid nattvardsgång av prästkappan, fast detta var i strid mot kyrkolagen."

    Jag är inte helt säker på var mäster Abraham har fått sina fakt, men även den framlidne Per-olof Sjögren menade att den svarta kappan i svensk tappning inte var ett liturgiskt plagg.

    /en yngre prästkandidat som uttalat sig vid en av svenska kyrkans icke-territoriella församlingar

    SvaraRadera
  3. Bäste yngling. Du argumenterar mot en halmgubbe. Ingenstans har det anförts att den svarta kappan varit ett renodlat liturgiskt plagg. Bara att det har en förhistoria i vilken tradition plagget - casulan - har haft en liturgisk funktion. Att kappan sedan återigen tagit dess urmodell (casulans) roll som ett liturgiskt plagg kanske inte kan förkastas helt och hållet.

    När det gäller kopplingen till den medeltida ämbetsdräkten så tillhör de svarta kapporna alla överhetsstånd som t.ex. adelsmän, präster och doktorer (att svarata kappor används av högskolan i Lund saknar betydelse).

    Bruket av kappan som ett liturgiskt plagg på bekostnad av alba, röklin, mässhake, m.m. uppmuntras inte till. Däremot finns det inga rimliga anledningar till att den såväl liturgiska som ickeliturgiska användningen av kappan - casulan . ska försvinna eller att man inte skulle kunna hitta en form för den att existera inom ramen för liturgin.

    SvaraRadera
  4. Det kan också noteras att bruk i Sverige år 1571 visserligen kan vara av betydelse för bedömningen av den svarta kappans värde i olika avseenden. Emellertid är det årtiondet tillhörigt den moderna tiden (enligt det kontinentala systemet). Kappans förhistoria i casulan och dess roll som ett liturgiskt plagg kan knappast avfärdas av den anledningen. Casulan som uppenbarligen var ett liturgiskt plagg var ju samtidigt mässhake, korkåpa och svart kappa.

    SvaraRadera
  5. Bäste mäster Abraham. Så jag argumenterar mot en halmgubbe? Jag har heller aldrig argumenterat för att den svarta kappan aldrig har varit ett liturgiskt plagg. det är inte fråga om svarta kappans vara eller icke vara som liturgiskt plagg genom hela kyrkohistorien status controversiae ligger, åtminstone inte för mig. Fakta är att katolska kyrkan har haft en svart kappa i liturgin med det romerska vardagsplagget kasulan som förebild. Fakta är att den användes i kyrkan länge som sådant. fakta är att den svarta kappan slutade att användas i sverige som ett liturgiskt plagg under lång tid. Fakta är att den svrta kappan av idag i svenska kyrkan ( speciellt den västkustska tappningen) har utvecklats från ett helt vanligt sekulärt vardagsplagg, precis som det en gång började i fornkyrkan. Fakta är också att den svarta kappan av idag, som du själv sa, bäste mäster Abraham då vi talades vid senast, inte har ett "genetiskt" ursprung från den liturgiska svarta kappa som användes för länge sedan. I överigt kan vi nog också konstatera att svarta kappans användande idag för oss båda verkar vara en fråga om tycke och smak. Som du skrev i din kommentar "Bruket av kappan som ett liturgiskt plagg på bekostnad av alba, röklin, mässhake, m.m. uppmuntras inte till." Där står jag, jag kan inget annat( av subjektiva anledningar vill säga);) Allt gott!

    SvaraRadera
  6. Som Mäster antyder så är ju en svart kappa över huvud taget en del av de högre klassernas klädsel i svunnen tid. Fortfarande är också det allra mest korrekta ytterplagget till frack en svart slängkappa.

    Om man generaliserar frågan lite så handlar det väl ytterst om huruvida prästen ska ha en särskiljande klädsel eller se ut som folk ser ut mest. en traditionell ståndpunkt torde ju vara att man ska kunna se på en präst att han är just detta.

    SvaraRadera