Följande predikan har sänts in av en av Ad orientem versus läsare och numera, såsom undertecknad har förstått saken, skribenter. Vi är mycket glada och tacksamma för det bidraget och hoppas på fler inlägg av olika karaktär. I avsaknad av bättre pseudonym har redaktionen gett honom namnet Nicolaus Canuti. En pseudonym som vi på många sätt finner lämplig för honom.
SEXTONDE SÖNDAGEN EFTER TRINITATIS
D O M I N I C A S E X D E C I M A
”JAG ÄR uppståndelsen och livet, den som tror på mig skall leva om han än dör.”
Det är märkliga ord vi möter i Bibeln; inte minst i evangelierna och i Jesu egna ord. Vi ställs inför ord som går utöver vad vi kan tänka och föreställa oss. Det ser vi i evangelierna och i denna dagens text från Joh 11. Men vi möter också något viktigt redan i människornas ord och frågor till Jesus. Och de orden är ofta precis som våra ord och tankar. De är sannolikt just de ord vi skulle säga om vi var med vid detta tillfälle. Så är det vid alla tillfällena som vi läser om i evangelierna. ”Vad ska jag göra för att bli frälst?”, säger en. ”Mästare, förbarma dig över oss” säger flera. ”Gå bort ifrån mig, jag är en syndig människa” säger Petrus. Det om något är just våra ord och frågor. Vi möter alltså redan i människornas ord och frågor, något synnerligen viktigt. För det är så, att när vi identifierat dessa ord som då sades, som just de ord vi skulle säga, eller som just våra frågor till Jesus, då har vi kommit nära det viktiga och evangelium. För då är det så, att det som Jesus säger, det säger han inte bara till människorna då, det säger han just till oss. Precis så, till dig och mig. Fångar vi upp den verklighet som finns i människornas ord, tankar och frågor till Jesus, då har vi kommit fram till det avgörande. Att höra just vad Jesus säger och vad han egentligen säger till dig och mig.
Vi skulle säkert sagt som människorna då vid detta tillfälle som vi läser om i predikotexten i dag och uttrycka oss som så : ”Om du hade varit här, vore min broder inte död…”, som Maria säger. Eller som Marta: ”Han luktar redan, han har varit död i fyra dygn…”
Jesu ord är svar på alla dessa ord och påståenden, och också svar han ger oss. Och just i hans ord har du det avgörande och viktiga.
Hans ord är just svar på dina frågor, vad du tänker och föreställer dig. Och i dag säger han de förunderliga orden till dig och mig:
”JAG ÄR uppståndelsen och livet, den som tror på mig skall leva om han än dör.”
I. JESUS ÄR FRÄLSAREN FRÅN DÖDEN TILL LIVET
Det är förunderligt, Frälsaren från död till liv. Det var vad Marta och Maria knappast kunde tro. De kände att livet var förbi för Lasarus, deras bror som hastigt hade dött. Men Jesus säger redan på vägen till Betania: ”Den sjukdomen är inte till döds utan till Guds ära, för att Gud Son därigenom skall bli förhärligad.” . Vilka märkliga ord! Lasarus död skulle alltså tjäna till Guds Sons förhärligande?!
Så nalkas han Betania sydöst om Jerusalem., bortanför Oljeberget och möter Marta utanför byn. Vi hör vad hon säger och bekänner: ”Men nu vet jag att allt som du ber Gud om skall Gud ge dig” säger hon. Det var en god bekännelse. Hon bekänner sin tro på Jesus! Och visar att av Jesu svar, får hon tro!
Men nu har Jesus något avgörande att säga, både till Marta och till oss alla:
”JAG ÄR uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva, om han än dör.”
Han själv är denna makt över liv och död. Den som ingen människa, inget skapat äger, den har Frälsaren Jesus, makten över liv och död. Dessa ord JAG ÄR, visar vem Jesus i realiteten är. Att han inte bara är människa bland människor, utan han har och är det väsen som går utöver allt vad människa är och heter. Han har Guds väsen, och har därför makten över liv och död.
Han är Uppståndelsen och Livet. Det säger han till oss i dag. Kan vi förstå det? Säkert inte med vårt förstånd eller med våra tankar så att vi kan tänka ut det. Men det som Jesus säger till oss som svar på alla våra frågor om liv och död, handlar inte om att vi med förnuftet kan begripa det, utan det handlar om att vi kan gripa tag i det, tro det, just för hans ords skull, och förlita oss på det, därför han sagt det. Han som är Guds Son, Uppståndelsen och livet. Han visar oss inte hit eller dit för att vi ska vinna frälsning. Han kallar oss till sig själv: ”Kom till mig…”, ”Jag är dörren”, ”Jag är uppståndelsen och livet”. Så talar Han som verkligen har makten att frälsa oss arma människor.
Och han säger ”Den som tror på mig han skall leva om han än dör”. Ja, Jesus är en sådan Frälsare att det minsta lilla av tro på honom är frälsande och räddande. Att tro på honom är att förlita sig på honom, lägga sin sak i hans händer, lägga sin syndabörda på honom, vad den än må vara, och hur stor den än må vara. Ty Han ensam har bringat försoning för världens ALLA synder. Så är han också den som är dödens övervinnare, och som själv ensam segrat däröver, som han visade i sin uppståndelse. Men han är detta, inte för sin egen skull, utan för din och min skull. Han är uppståndelsen och livet, för att du och jag ska vinna livet.
Alltså får du tro honom om att just du, som har så många synder, likväl i honom får uppståndelse från döden. Att du, som ska dö, likväl inte ska förbli i döden utan uppstå för hans skull och ärva liv och salighet.
”Tror du detta?”, frågar Jesus Marta. Det är frågan också till dig i dag: Vågar du tro detta? Vågar du tro att du av syndfullt kött och blod ska uppstå på den yttersta dagen, att du som så ofta och så svårt förgått dig, ändå kommer rätt och blir saliga? Nej, inte om du ser på dig själv. Men ser du till Jesu ord och till Jesus själv, så får du tro det, och jag säger, du ska tro det. För han är Uppståndelsen och Livet!
Hör också vad Marta här säger. Hon säger inte att hon är så svag till att tro, inte heller säger hon att hon har stark tro. Hon bekänner sig bara till Jesus att det är han som helt och hållet ska göra det: ”Ja, Herre, jag tror att du är Kristus, Guds Son, den som skulle komma i världen” Det är tron på Jesus, att han är frälsaren, räddaren och den som ger liv och salighet.
Så får du på samma sätt lägga din sak fullständigt på honom, att han är Guds Son, Jesus Kristus, Frälsaren och Herren. Och att han är det också för Dig. Och därmed får du tro att du för hans skull och genom hans makt och kraft, skall uppstå på den yttersta dagen till liv och inte till dom.
II. JESUS GÖR VERKLIGHET AV ALLA SINA LÖFTEN
För Jesus visar dig i dag att han gör allvar av sina goda löften. Det visar han genom sitt mäktiga rop: ”Lasarus kom ut”. Och han som var död kom ut, står det skrivet. Med sitt blotta ord befallde han döden att ge vika. Dödens makt var bruten. Så gör Jesus verklighet av alla sina löften och det på det mest förunderliga sätt, som ingen kunde tänka sig.
Han gör det för att de som hörde och såg också skulle tro, tro på honom som Guds Son och Frälsare, och han gör det också för oss, vi som hör och läser om det, för att vi ska tro. De löften han ger, står han fast vid, och ingen människa ska erfara att hon trodde på Jesu löften men de höll inte. Utan var och en som flyr till Frälsaren Kristus och förtröstar på honom, ska erfara att Jesu löften förblev sanna, verkliga och förunderligt uppfyllda. ”Ingen som tror på honom ska komma på skam” heter det Jes 28: 16.
Så får du i dag ta till dig Jesu löften, göra dem till dina, tro honom om att vara just uppståndelsen och livet för dig och som ger dig allt detta.
Och då får du erfara, att han inte sviker!
Det är märkliga ord vi möter i Bibeln; inte minst i evangelierna och i Jesu egna ord. Vi ställs inför ord som går utöver vad vi kan tänka och föreställa oss. Det ser vi i evangelierna och i denna dagens text från Joh 11. Men vi möter också något viktigt redan i människornas ord och frågor till Jesus. Och de orden är ofta precis som våra ord och tankar. De är sannolikt just de ord vi skulle säga om vi var med vid detta tillfälle. Så är det vid alla tillfällena som vi läser om i evangelierna. ”Vad ska jag göra för att bli frälst?”, säger en. ”Mästare, förbarma dig över oss” säger flera. ”Gå bort ifrån mig, jag är en syndig människa” säger Petrus. Det om något är just våra ord och frågor. Vi möter alltså redan i människornas ord och frågor, något synnerligen viktigt. För det är så, att när vi identifierat dessa ord som då sades, som just de ord vi skulle säga, eller som just våra frågor till Jesus, då har vi kommit nära det viktiga och evangelium. För då är det så, att det som Jesus säger, det säger han inte bara till människorna då, det säger han just till oss. Precis så, till dig och mig. Fångar vi upp den verklighet som finns i människornas ord, tankar och frågor till Jesus, då har vi kommit fram till det avgörande. Att höra just vad Jesus säger och vad han egentligen säger till dig och mig.
Vi skulle säkert sagt som människorna då vid detta tillfälle som vi läser om i predikotexten i dag och uttrycka oss som så : ”Om du hade varit här, vore min broder inte död…”, som Maria säger. Eller som Marta: ”Han luktar redan, han har varit död i fyra dygn…”
Jesu ord är svar på alla dessa ord och påståenden, och också svar han ger oss. Och just i hans ord har du det avgörande och viktiga.
Hans ord är just svar på dina frågor, vad du tänker och föreställer dig. Och i dag säger han de förunderliga orden till dig och mig:
”JAG ÄR uppståndelsen och livet, den som tror på mig skall leva om han än dör.”
I. JESUS ÄR FRÄLSAREN FRÅN DÖDEN TILL LIVET
Det är förunderligt, Frälsaren från död till liv. Det var vad Marta och Maria knappast kunde tro. De kände att livet var förbi för Lasarus, deras bror som hastigt hade dött. Men Jesus säger redan på vägen till Betania: ”Den sjukdomen är inte till döds utan till Guds ära, för att Gud Son därigenom skall bli förhärligad.” . Vilka märkliga ord! Lasarus död skulle alltså tjäna till Guds Sons förhärligande?!
Så nalkas han Betania sydöst om Jerusalem., bortanför Oljeberget och möter Marta utanför byn. Vi hör vad hon säger och bekänner: ”Men nu vet jag att allt som du ber Gud om skall Gud ge dig” säger hon. Det var en god bekännelse. Hon bekänner sin tro på Jesus! Och visar att av Jesu svar, får hon tro!
Men nu har Jesus något avgörande att säga, både till Marta och till oss alla:
”JAG ÄR uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva, om han än dör.”
Han själv är denna makt över liv och död. Den som ingen människa, inget skapat äger, den har Frälsaren Jesus, makten över liv och död. Dessa ord JAG ÄR, visar vem Jesus i realiteten är. Att han inte bara är människa bland människor, utan han har och är det väsen som går utöver allt vad människa är och heter. Han har Guds väsen, och har därför makten över liv och död.
Han är Uppståndelsen och Livet. Det säger han till oss i dag. Kan vi förstå det? Säkert inte med vårt förstånd eller med våra tankar så att vi kan tänka ut det. Men det som Jesus säger till oss som svar på alla våra frågor om liv och död, handlar inte om att vi med förnuftet kan begripa det, utan det handlar om att vi kan gripa tag i det, tro det, just för hans ords skull, och förlita oss på det, därför han sagt det. Han som är Guds Son, Uppståndelsen och livet. Han visar oss inte hit eller dit för att vi ska vinna frälsning. Han kallar oss till sig själv: ”Kom till mig…”, ”Jag är dörren”, ”Jag är uppståndelsen och livet”. Så talar Han som verkligen har makten att frälsa oss arma människor.
Och han säger ”Den som tror på mig han skall leva om han än dör”. Ja, Jesus är en sådan Frälsare att det minsta lilla av tro på honom är frälsande och räddande. Att tro på honom är att förlita sig på honom, lägga sin sak i hans händer, lägga sin syndabörda på honom, vad den än må vara, och hur stor den än må vara. Ty Han ensam har bringat försoning för världens ALLA synder. Så är han också den som är dödens övervinnare, och som själv ensam segrat däröver, som han visade i sin uppståndelse. Men han är detta, inte för sin egen skull, utan för din och min skull. Han är uppståndelsen och livet, för att du och jag ska vinna livet.
Alltså får du tro honom om att just du, som har så många synder, likväl i honom får uppståndelse från döden. Att du, som ska dö, likväl inte ska förbli i döden utan uppstå för hans skull och ärva liv och salighet.
”Tror du detta?”, frågar Jesus Marta. Det är frågan också till dig i dag: Vågar du tro detta? Vågar du tro att du av syndfullt kött och blod ska uppstå på den yttersta dagen, att du som så ofta och så svårt förgått dig, ändå kommer rätt och blir saliga? Nej, inte om du ser på dig själv. Men ser du till Jesu ord och till Jesus själv, så får du tro det, och jag säger, du ska tro det. För han är Uppståndelsen och Livet!
Hör också vad Marta här säger. Hon säger inte att hon är så svag till att tro, inte heller säger hon att hon har stark tro. Hon bekänner sig bara till Jesus att det är han som helt och hållet ska göra det: ”Ja, Herre, jag tror att du är Kristus, Guds Son, den som skulle komma i världen” Det är tron på Jesus, att han är frälsaren, räddaren och den som ger liv och salighet.
Så får du på samma sätt lägga din sak fullständigt på honom, att han är Guds Son, Jesus Kristus, Frälsaren och Herren. Och att han är det också för Dig. Och därmed får du tro att du för hans skull och genom hans makt och kraft, skall uppstå på den yttersta dagen till liv och inte till dom.
II. JESUS GÖR VERKLIGHET AV ALLA SINA LÖFTEN
För Jesus visar dig i dag att han gör allvar av sina goda löften. Det visar han genom sitt mäktiga rop: ”Lasarus kom ut”. Och han som var död kom ut, står det skrivet. Med sitt blotta ord befallde han döden att ge vika. Dödens makt var bruten. Så gör Jesus verklighet av alla sina löften och det på det mest förunderliga sätt, som ingen kunde tänka sig.
Han gör det för att de som hörde och såg också skulle tro, tro på honom som Guds Son och Frälsare, och han gör det också för oss, vi som hör och läser om det, för att vi ska tro. De löften han ger, står han fast vid, och ingen människa ska erfara att hon trodde på Jesu löften men de höll inte. Utan var och en som flyr till Frälsaren Kristus och förtröstar på honom, ska erfara att Jesu löften förblev sanna, verkliga och förunderligt uppfyllda. ”Ingen som tror på honom ska komma på skam” heter det Jes 28: 16.
Så får du i dag ta till dig Jesu löften, göra dem till dina, tro honom om att vara just uppståndelsen och livet för dig och som ger dig allt detta.
Och då får du erfara, att han inte sviker!
"För att du stod upp
Ur graven och gav mig evinnerligt hopp
För att du i himlen med seger gick in
För att du oss sände Hugsvalaren din
För allt vad du lovat och fullgjort och sagt
Vi lovar din makt!”
Amen
Ur graven och gav mig evinnerligt hopp
För att du i himlen med seger gick in
För att du oss sände Hugsvalaren din
För allt vad du lovat och fullgjort och sagt
Vi lovar din makt!”
Amen
Tack för en god och själavårdande predikan! Det är när Jesus och hans frälsargärning får komma i centrum som vi kan tro på honom. Att få höra det är verkligen trösterikt. Som i det här stycket:
SvaraRadera"”Tror du detta?”, frågar Jesus Marta. Det är frågan också till dig i dag: Vågar du tro detta? Vågar du tro att du av syndfullt kött och blod ska uppstå på den yttersta dagen, att du som så ofta och så svårt förgått dig, ändå kommer rätt och blir saliga? Nej, inte om du ser på dig själv. Men ser du till Jesu ord och till Jesus själv, så får du tro det, och jag säger, du ska tro det. För han är Uppståndelsen och Livet!"
En ordentlig predikan! Roligt att bloggen får fler skribenter.
SvaraRaderaTack för en god predikan! Det är utmärkt att kunna få del av gedigen förkunnelse så här.
SvaraRadera