Det är anmärkningsvärt hur vi människor kan förstå det andliga livet så annorlunda och, på så olika sätt felaktigt. Man kan tro att det andliga livet innebär en högre grad av bortvändhet från denna världen. Man kan se Dalai lama som förebild i ett andligt liv. På samma sätt kan man ofta läsa olika reportage om människor i t.ex. Sverige som lever i självpåtagen fattigdom. Å andra sida vill man inte se några fel i det egna livet. Man blir höggradigt upprörd när det av en händelse skulle framföras några synpunkter på hur man lever sitt liv. Inte ska man behöva stå ut med att höra att man är en syndare. Samtidigt pumpar livsstilsmagasinen oss fulla med föreställningar om det ljusa och fria livet i minimalistiskt inredda hem i solen. Föreställningar om vad som krävs för att duga till och för att vara lyckad och motsatsvis hur dåliga vi är när vi misslyckas med sådana föresatser.
En mycket viktig lärdom från reformationen som gör sig ständigt påmind både i den egna livsföringen och upplevelsen av dess förtjänster och brister är läran om kallelsen. Det är ett sublimt stycke teologi som förmår förena en realistisk föreställning om människans liv och brister med en utmaning och uppmaning till fullkomlighet och nästankärlek. Det vore utmärkt om denna djupt naturliga och sunda lära fick komma till uttryck både i Svenska kyrkans livsstilsmagasin, dess pastoralteologi och dess mediastrategi. Allra viktigast är det dock att den enskilde kristne förstår dess djupaste innebörd: att varje människas liv bör och kan vara ett ordensliv. Ja, att familjen och kallelsen t.o.m. är den högsta och striktaste av alla ordnar.
Denna sak behandlas utförligt i den Augsburgska bekännelsens apologi och därtill i en mycket polemisk form där den vardagliga kallelsen ställs mot klosterkallelsen. Den polemiska formen kan vi i reformatoriska sammanhang , delvis, lämna ifrån oss. De monastiska ordnarnas vällust torde inte vara ett omfattande problem i våra samfund och inte heller överloppsgärningarnas betydelse som ekonomiska förtjänst för kyrkan. Däremot kan vi ur dessa ställningstaganden läsa ut något mycket mer revolutionerande (tillbakavridande). Melanchthon skriver bl.a. följande.
En mycket viktig lärdom från reformationen som gör sig ständigt påmind både i den egna livsföringen och upplevelsen av dess förtjänster och brister är läran om kallelsen. Det är ett sublimt stycke teologi som förmår förena en realistisk föreställning om människans liv och brister med en utmaning och uppmaning till fullkomlighet och nästankärlek. Det vore utmärkt om denna djupt naturliga och sunda lära fick komma till uttryck både i Svenska kyrkans livsstilsmagasin, dess pastoralteologi och dess mediastrategi. Allra viktigast är det dock att den enskilde kristne förstår dess djupaste innebörd: att varje människas liv bör och kan vara ett ordensliv. Ja, att familjen och kallelsen t.o.m. är den högsta och striktaste av alla ordnar.
Denna sak behandlas utförligt i den Augsburgska bekännelsens apologi och därtill i en mycket polemisk form där den vardagliga kallelsen ställs mot klosterkallelsen. Den polemiska formen kan vi i reformatoriska sammanhang , delvis, lämna ifrån oss. De monastiska ordnarnas vällust torde inte vara ett omfattande problem i våra samfund och inte heller överloppsgärningarnas betydelse som ekonomiska förtjänst för kyrkan. Däremot kan vi ur dessa ställningstaganden läsa ut något mycket mer revolutionerande (tillbakavridande). Melanchthon skriver bl.a. följande.
"Icke heller består denna fullkomlighet i iakttagandet av andra ting, som äro adiafora eller i och för sig varken goda eller onda, utan då Guds rike består i rättfärdighet och liv i hjärtana, innebär denna fullkomlighet att tillväxa i gudsfruktan, i förtröstan på den i Kristus utlovade barmhärtigheten och i trogen lydnad i kallelsen, såsom Paulus ju beskriver denna fullkomlighet: Vi skola förvandlas från härlighet till härlighet, såsom genom Herrens Ande. Han säger icke, att vi skola byta munkkåpor eller skor eller gördlar.Vidare skriver han i avsnittet om det andliga ståndet.
Men härav följer, att munkens liv icke i högre grad representerar fullkomlighetens stånd än åkerbrukarens eller hantverkarens. Ty dessa äro stånd, i vilka fullkomligheten kan förvärvas. Alla människor, i vilken kallelse de än stå, böra nämligen eftersträva fullkomligheten, d.v.s. tillväxa i gudsfruktan, tro och kärlek till nästan samt liknande andliga dygder.
Skildringarna av Antonius och andra eremiters liv giva exempel på huru de olika levnadssätten kunna jämställas med varandra. Det heter om Antonius, att han bad, att Gud skulle visa honom, huru långt han framskridit i det levnadssätt, han gjort till sitt, och att han då i drömmen fick se en i Alexandria boende skomakare, med vilken han skulle jämföra sig. Följande dag begav sig Antonius till staden, gick till skomakaren och frågade honom, vilka övningar han företog sig och vilka gåvor han ägde, men fick genom samtalet med mannen höra, att denna varje morgon endast bad en kort bön för hela staden och sedan tog itu med sitt arbete. Härav förstod Antonius, att rättfärdiggörelsen icke vanns genom det levnadssätt, som han valt."
"Emellertid veta rättskaffens människor att inskränka det äktenskapliga samlivet, särskilt när de äro upptagna av offentliga värv, vilka ofta ge männen så mycket att göra, att de ur sina sinnen måste förjaga alla tankar på familjeliv. De veta också att iakttaga, vad Paulus bjuder, nämligen att hava sin maka i helgelse och ära. De veta likaledes, att man stundom bör draga sig undan för att få ledighet till bön, men Paulus vill icke, att detta skall vara för beständigt. En sådan återhållsamhet är lätt för rättskaffens och av arbete upptagna män."Eller som det också kan förklaras av den helige Martin i Stora katekesens utläggning av fjärde budet.
"För det andra må du se och märka, vilken stor rikedom och vilket heligt verk, som genom detta bud har givits åt barnen, något som man tyvärr alldeles föraktar och slår i vädret, så att ingen ser, att det är Gud som påbjudit det och att det är ett heligt ord och en gudomlig lära. Ty hade man verkligen insett detta, så hade envar därav kunnat sluta, att de som leva efter dessa ord också måste vara heliga människor. Då hade man ej heller behövt hitta på något klosterliv eller några andliga stånd, utan varje barn hade kunnat förbliva vid detta bud och kunnat med gott samvete träda inför Gud och säga: "Skall jag göra goda och heliga verk, så vet jag alls intet bättre än det att bevisa mina föräldrar all heder och hörsamhet; ty det har Gud själv befallt."Här ser vi hur familjelivet och det enkla arbetslivet är en lika dygdig förebild som det goda ordenslivet. När en människa innesluter sitt liv i bön, gudstjänst, bibelläsning och arbete behöver hon inget kloster för att leva det striktaste ordenslivet. Hennes liv har blivit ett kloster och hennes livsföring den striktaste ordensregel. I ett sammanhang och ett samhälle som präglas av ett sådant ideal har inte klostren avskaffats för att de inte dignar med noviser. Klostrens portar har öppnats och dess kallelse förenats med alla människor. Man har alltså inte inneslutit heligheten i klostren utan låtit den, liksom ett förbundet kärl, flöda fritt däremellan. Därför måste också uppmaningen till enskilda människor som lever i tron, kommer till tro eller möter tron vara, inte att de måste överge det liv de lever idag. Någon fullkomlighet finns inte i livsföringen utan i tron på Jesus Kristus. Ofullkomlighetens väg tar däremot den som tror att de måste uppnå det andliga livsstilsmagasinets ideal. I själva verket finns ju inget vackrare kloster än det där människan lever för att ge vidare Guds kärlek i form av kärleken till nästan i bön, arbete och undervisning av de små. Det är den den striktaste av ordnar och bland de heligaste av kall. Det är ett budskap som sträcker handen in i fikarummen på Volvo och in till frukostborden en söndag morgon och säger det är inte ditt liv och din livsstil som är ditt stora problem; det är inte från dem som du måste vända dig. Du måste vända dig från tron att du i dessa ska kunna hitta något som ger ditt liv fullkomlighet och trygghet. Vad du behöver är inte en andlig extreme makeover utan en förändrad relation till han som blev människa av kärlek till alla människor och dog för att ge fullkomlighet åt varje människas liv.
Utmärkt inlägg!
SvaraRaderaVärlden ser olika ut i olika tider.
SvaraRaderaKlosterrörelsen uppstod när kyrkan blev rumsren och till sist även den enda påbjudna religionen. Martyriet försvann... tron banaliserades... mysteriet blev ett maktmedel.
Människor som ville med hela sitt hjärta drog ut i öknen, blev eremiter... med tiden fann de sätt att leva samman.
Klosterlivet urartade precis som mycket annat. Maktens män tog makten i kyrkan, kyrkans maktmän tog sig makt i samhället.
Luther reagerade. Reformationen blev nödvändig.
Var finns vi idag?
Är det "ordensliv i världen" som förespråkas ovan möjligt? Ser vårt samhälle ut så att det låter sig ske?
För en del kanske, men inte för alla.
Klosterlivet kan vara en ren överlevnadsstrategi. Inte för att det är heligare utan för att det ger en chans att inte gå under och mista tron.
@Kyrksyster: jag tror att du, som jag, förespråkar ett heligt liv sådär i allmänhet. Ett heligt liv som man på ett realistiskt sätt kan leva i vårt samhälle eller, om man så vill och behöver, utanför dess ramar.
SvaraRaderaTvärtemot dig tror jag att denna medeltida och reformatoriska bild av det heliga livet är högst förenligt med detta samhälle och ger en god motbild till den levnadshets som vi så ofta stöter på i samhället sådär i övrigt.
Som jag understryker ovan utesluter det inte klosterlivet och dess goda frukter; bön, undervisning och arbete.
På grund av att MPR bloggen censurerar inlägg prövas om n.g - s.k "konstruktiv kritik" kan nå fram Mpr här med anledningen av högyrkligheten.
SvaraRadera" Mpr har anspråk! Stora anspråk att stå för den rätta "ordningen" för att genom detta kunna bli styrande över andra samfund.
Mpr vill säga att den apostoliska succesionen är en nödvändig ordníng som RKK. Genom att Mpr kan erbjuda vigningar av präster, vill man säga till andra rörelser och samfund - Att ni behöver oss och vår "ordning" för att kunna få vigda präster av biskopar.
Görans samverkan med RKK är inget konstigt för Mpr - om inte kritiken kommit. Detta är ett led i Mpr:s alla övriga besök i olika väckelserörelser pro-katolska rörelser och kyrkor som den anglikanska.
Samanfattningsvis bedriver man mycket en direkt PR och lobbyverksamhet i syfte att synas för att komma in på marknaden. Som ibland tyckts viktigare än evangeliet självt.
Det har förekommit att Mpr försökt påverka att förhindra lokalföreningar i "Kyrkliga förbundet" att kalla egna lutherska präster att få predika Ordet. Därför att dessa inte varit från Mpr:s prästkollegium.
Detta är en villfarelse, även lutherska bekännelseskrifterna anger att församlingarna själva kan viga sina präster, utan att biskop behövs, om befintliga biskopar avfallit."
@anonym: såvitt jag förstår har inte ditt inlägg något samband med inlägget ovan.
SvaraRaderaDe evangeliska bekännelseskrifterna uttrycker mycket riktigt att församlingar i yttersta nöd inte behöver sakna rätte lärare och präster utan att man såsom ett mikrokosmos av Kyrkan kan fortplanta sig utan biskopsämbetet. Man kan kalla egna präster när biskoparna inte vill viga.
Att göra denna nödrätt till en huvudsaklighet uttrycker en blindhet för vad som INTE uttrycks i bekännelsen. Jämför bland annat nedan.
"Om vigningen och kallelsen
Om biskoparna ville vara rätta biskopar och vårda sig om kyrkan och evangeliet, så kunde vi för kärlekens och endräktens skull, men icke av nödtvång medgiva, att de invigde och installerade åt oss Guds ords predikare, dock utan allt gyckelspel och vidskepelse, som härrör från en okristlig anda och prålsjuka. 2] Då dessa emellertid varken äro eller vilja vara rätta biskopar utan världsliga herrar och furstar, som varken vilja predika eller undervisa eller döpa eller utdela nattvarden eller fullgöra något verk eller någon uppgift i kyrkan, utan i stället förfölja dem som, därtill kallade, fullgöra sådan tjänst, så får icke för deras skull kyrkan lämnas utan tjänare."
Vad är Missionsprovinsen utom ett erbjudande. Ett erbjudande om en kyrkoordning och en kyrkogemenskap. En gemenskap och enhet som är större än lokalförsamlingen.
Det erbjudandet kan aldrig vara en härskarteknik gentemot andra eller ett sätt att kväsa allt motstånd. Låt oss hoppas att sådana tendenser är uttryck för missförstånd och vantolkningar.
Vill först tacka för att det fria ordet och öppenheten, tydligen har en annan status på denna sida än på Mpr:s
SvaraRaderaVem som gör vad till "huvudsaklighet" är närmast Mpr som hävdar att deras successions ordning är den enda rätta ordningen. På detta argument vill man påtrycka alla rörelser att man måste eller har behov av deras syn på vigningar. På denna grundval säger Mpr att kyrkan måste stå. Är då detta bibliskt nödvändigt? Svaret är entydigt nej som även beläggs av bekännelseskrifterna.
Det står ingenstans i bibeln att kyrkan måste vila på Mpr:s ordning, med anledning av sina anspråk att man vill leda alla kristna.
Inte heller byggdes församlingarna de första århundradena upp genom en sådan ordning som Mpr menar är en nödvändig ordning.
Ursprungsordet "episkopos" betecknar endast församlingsföreståndarens ämbete. Romerska kyrkans biskopsordning tillika Mpr:s, har framsprungit till en sanning genom traditionens makt först från 3-400 talet.
Särskilt ordningen med "Ärkebiskop" eller motsvarande "Missionsbiskop" saknar överhuvudtaget någon relevans till bibeln.
@anonym: Det är fullt naturligt att man inte vill föra en debatt om den egna existensen på sin egen hemsida. Någon som vill föra den debatten har jag väl knappt stött på.
SvaraRaderaMissionsprovinsen menar väl heller inte att deras ordning är den enda giltiga om än kanske den bästa givet den nu aktuella situationen.
Missionprovinsen är såvitt jag vet öppet för intressserade. Något anspråk på herravälde över andra känner jag inte till.
Att utöva nödrätt och säga att Missionsprovinsen kan inte ens accepteras som vigningsinstitut kan väl låta sig göras av vem som helst. Dessa vigningar skulle säkert erkännas som giltiga.
Men varför ställa till med oreda och oenighet över adiafora? Varför bryta enheten när man delar samma evangelium.
Kyrkoordning är något vi underordnar oss av nästankärlek. Den kanske är intressant i sammanhanget.
Självklart kan man bedriva debatt om sin egen existens på sin egen debattsida. Om man tror på sig själva, den öppna diskussionen och det fria ordet, om man inget har att dölja.
SvaraRaderaIngen påstår att Mpr:s vigningar inte räknas, men inte heller skulle därför andra alternativ till vigningar oräknas, utan att en rörelse kommer under Mpr:s maktherravälde med stadgar.
Både Obare och biskop Börre hade kunnat viga präster. Vad hade det gjort för otjänst till evangelium om dessa "formellt" kommit under en annan biskops tillsyn? Vänd på frågan!
Idag gör redan Mpr anspråk på att kalla finska lutherstiftelsens alla koinonior i Finland för "Missionsprovinsen". Därför att deras biskop vigts genom deras ordning. Detta trots att finska lutherstiftelsen själva offentligt bara kallar sig för stödmedlemmar till Mpr. Mpr.http://www.luthersaatio.fi/paasivut/vad-ar-finska-lutherstiftelsen.html.
Varför skulle inte Mpr kunna anse om det är "evangelium" och dess spridande som saken främst gäller. Det inte kan duga om församlingarna själva vigde sina valda präster?
Gemenskapen med Kristus och Herrens kropp församlingen, handlar inte om bygget av den yttre formen. Biskop Gärtner har i ett tal som jag själv åhörde, sant beskrivit vår tids situation. Att de första kristna samlades i mindre gemenskaper och i hemmen och så får vi räkna med att också de sista kommer att få samlas. Som en perspektiv syn från mig mot det enorma bygget med anspråk Mpr anser sig utvalda att kunna skapa.
Så frågan kan ställas varför det är så viktigt för Mpr att ha makten över kyrkoordningen, när det viktiga är att nå ut med evangelium.
Uppenbart ryms inte alla traditioner under en och samma centraliserade ledning, till stöd för detta har vi hela kyrkohistorien.
Annars kunde vi lika gärna alla direkt tillhöra Romersk katolska kyrkan. Vad talar iså fall emot detta? Om det är av kärleken till nästan vi underordnar oss "kyrkoordningen". Från en ordning som inte kan hänföras till Skriftens undervisning, annat än från traditionens makt.
"Självklart kan man bedriva debatt om sin egen existens på sin egen debattsida. Om man tror på sig själva, den öppna diskussionen och det fria ordet, om man inget har att dölja."
SvaraRaderaNej det är tvärt om inte alls lämpligt. Det gör man bäst i samtal och i diskussioner i tidningar som t.ex. kyrka och folk och GST.
"Ingen påstår att Mpr:s vigningar inte räknas, men inte heller skulle därför andra alternativ till vigningar oräknas, utan att en rörelse kommer under Mpr:s maktherravälde med stadgar."
Nej precis. Ingen hävdar att vigningarna inte "gills".
"Både Obare och biskop Börre hade kunnat viga präster. Vad hade det gjort för otjänst till evangelium om dessa "formellt" kommit under en annan biskops tillsyn? Vänd på frågan!"
Det hade man kunnat låta ske och det hade kanske inte skadat evangelium. Men frågan är då om man missar att gestalta kyrkans yttre synliga enhet. Vidare är frågan om det vore en lämplig ordning att ha tillresta biskopar som viger hej vilt i Sverige. Vem håller samman dessa präster och utöver tillsyn över dem? Det tro inte jag är förenligt med nästankärleken. Med den som drivande maxim i uppbyggelsen av kyrkans yttre ordning måste det tillkomma en yttre kyrka och ett översyningsmannaskap. Av historiskt exempel är det lämpligt att detta är biskopar.
"Idag gör redan Mpr anspråk på att kalla finska lutherstiftelsens alla koinonior i Finland för "Missionsprovinsen". Därför att deras biskop vigts genom deras ordning. Detta trots att finska lutherstiftelsen själva offentligt bara kallar sig för stödmedlemmar till Mpr. Mpr.http://www.luthersaatio.fi/paasivut/vad-ar-finska-lutherstiftelsen.html."
Jag tror inte Lutherstiftelsen har några invändningar. Målsättningen är ju att göra dess koinonior till ett eget finskt stift. Eftersom deras präster är medlemmar i konsistoriet (så vitt jag vet) ser jag yttermera ingen anledning att ifrågasätta det.
Vidare råder i vart fall en såväl episkopal gemenskap som en kyrkogemenskap som visar att det är tal om en och samma kyrka.
"Varför skulle inte Mpr kunna anse om det är "evangelium" och dess spridande som saken främst gäller. Det inte kan duga om församlingarna själva vigde sina valda präster?"
Jag tror att det finns en skillnad i läran om prästämbetet mellan de allra mest lågkyrkliga evangeliska-lutheranerna och Missionsprovinsens mer eklektiska hållning. Bara för att det finns två bruk som kan accepteras betyder inte detta att evangelium når ut lika bra i båda fallen. jag är t.ex. övertygad om att Missionprovinsen spritt evangelium bättre genom den nuvarande organisationen. Jag har svårt att tro att det som vi nu ser och upplever i Missionsporvinsen kunnat tillkomma om man valt en isolerad församlingsstuktur.
"Gemenskapen med Kristus och Herrens kropp församlingen, handlar inte om bygget av den yttre formen. Biskop Gärtner har i ett tal som jag själv åhörde, sant beskrivit vår tids situation. Att de första kristna samlades i mindre gemenskaper och i hemmen och så får vi räkna med att också de sista kommer att få samlas. Som en perspektiv syn från mig mot det enorma bygget med anspråk Mpr anser sig utvalda att kunna skapa."
Jag vet inte om jag skulle hålla + Bertils utsaga om den yttersta tidens ordningar för uppenbarelse. Missionprovinsen har väl inga anspråk öht. Eller har jag missat något.
"Så frågan kan ställas varför det är så viktigt för Mpr att ha makten över kyrkoordningen, när det viktiga är att nå ut med evangelium."
SvaraRaderaDet är viktigt att ha en kyrkoordning för att nå ut med evangelium. Annars vore Gud en oordningens och inte en fridens Gud. Nästankärleken kräver det. Den som sedan vill ha en annan ordning gör ju som man vill. Det finns ju trots allt en religionsfrihet i vårt land. Missionsprovinsen kan inte tvinga någon. Inte heller kan Missionprovinsens motståndare tvinga missionsprovinsen att gör på annat sätt än deras samveten bjuder dem.
"Uppenbart ryms inte alla traditioner under en och samma centraliserade ledning, till stöd för detta har vi hela kyrkohistorien. Annars kunde vi lika gärna alla direkt tillhöra Romersk katolska kyrkan. Vad talar iså fall emot detta? Om det är av kärleken till nästan vi underordnar oss "kyrkoordningen". Från en ordning som inte kan hänföras till Skriftens undervisning, annat än från traditionens makt. "
På grund av vår synd klarar vi inte av att hålla frid och endräkt. Det är inget ideal. Den synden finns överallt för det är ju knappast Gud behagligt att det finns partier bland oss. Luther skriver ju själv i Schmalkaldiska artiklarna att man kunde ha gemenskap med Rom om de bara ville viga rätta präster till dem. ”Om biskoparna ville vara rätta biskopar och vårda sig om kyrkan och evangeliet, så kunde vi för kärlekens och endräktens skull, men icke av nödtvång medgiva, att de invigde och installerade åt oss Guds ords predikare, dock utan allt gyckelspel och vidskepelse, som härrör från en okristlig anda och prålsjuka. Då dessa emellertid varken äro eller vilja vara rätta biskopar utan världsliga herrar och furstar, som varken vilja predika eller undervisa eller döpa eller utdela nattvarden eller fullgöra något verk eller någon uppgift i kyrkan, utan i stället förfölja dem som, därtill kallade, fullgöra sådan tjänst, så får icke för deras skull kyrkan lämnas utan tjänare. ”
Nu tror jag inte vi kommer längre i denna diskussionen. Skicka gärna ett e-post till ettevangelisktrike@sverige.nu så kan vi träffas och diskutera frågeställningarna. Jag tror det kan vara bre eftersom jag hela tiden förnimmer att det finns någon del i din upplevelse av Missionprovinsen som inte uttrycks och som jag inte känner igen.
Jag tackar för diskussionen och avslutar den enligt din vilja och ger eloge för erbjudande av öppenhet.
SvaraRaderaJag är också nåbar på e-post: peter-2011@mail.se
Särskilt nåbar var du inte. Mitt e-post gick inte fram.
SvaraRaderaDet är inte konstigt då ett fel insmugit sig.
SvaraRaderaRätt e-pos skall vara peter-2011@live.se