BEFRIA SVENSKA KYRKAN!
BEFRIA SVENSKA KYRKAN!BEFRIA SVENSKA KYRKAN!

måndag 6 april 2009

Jonas Gardell skriver om Jesus(?)

Jonas Gardell har skrivit en bok. Här skriver skriver om Jonas. Jag har bestämt mig för att tycka lite om Jonas Gardell. Jag tänker hysa sympati för honom. Han säger uppriktigt och sanningsenligt att han skriver med en agenda ”[t]ill skillnad från de flesta andra författare gör jag mina läsare uppmärksamma på det redan från början” och ”[m]an ska vara på sin vakt när man läser mig för jag kan vara rätt förförisk.”

Han säger som det är alla som skriver om Jesus har en agenda. Ingen står akademiskt elller konfessionellt fri. Det tilltalar mig. På samma sätt förhåller det sig med evangierna därflör deras olika fokus. Johannes, Markus, Matteus och Lukas skriver för olika människor och med delvis olika syfte. Den samlade bilden är urkyrkans (dvs. lärjungarnas) Jesus. Jonas Gardell skriver om sin Jesus som mest är en antik version av sig själv.

Jonas Gardell skriver om Jesus och det är hans bild av Jesus. Han som Jesus. Jesus som honom. Vackert så. Men vad säger det om Jesus? Vilken bild av Jesus är den mest sanningsenliga och vilken bild borde vara kyrkans? Vad säger det om Svenska kyrkan när den Jesus som man vill diskutera är Jonas Gardells Jesus och inte evangeliernas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar