1. Tillåtandet av prästvigning av kvinnor har inte gjort Svenska kyrkan immun mot skandaler av liknande innehåll. Vare sig hos kvinnor eller män. Nsk skriver bl.a. följande.
TT har ringt runt till de 13 stiften i Svenska kyrkan. Förutom de tre domarna i Värmland respektive Halland i slutet av 1990-talet och början av 2000-talet, har det förekommit liknande misstankar mot flera präster.
I Halland dömdes en präst år 2000 till villkorlig dom. Enligt domen hade prästen under slutet av 1980-talet sexuellt umgänge med en pojke som då var under 15 år och kamrat med prästens egen son. Prästen sade självmant upp sig när det hela uppdagades.
I Stockholms stift har en manlig präst tre års prövotid. Han anklagas för att ha utsatt en kvinna för sexuella övergrepp från det att hon var 16 år och sex år framåt. En kvinnlig präst i samma stift fick en skriftlig erinran sedan hon inlett ett förhållande med en 15-årig konfirmand."
2. Denna pseudodebatt visar på hur rapporteringen om kyrkliga frågor alltid blir snedvriden. journalister kan inget, vet inget och vill inte bli informerade. Man frågar sig: var ska vi stoppa de kyrkliga frågorna, under sport, inrikes, utrikes, kultur eller annonser? Hela diskursen präglas sedan av denna okunskap och vidare hur enskilda personer med vissa teologiska preferenser (kulturkatoliker) som arbetar inom media tillåts driva sin kyrkopolitiska agenda på debattsidor och i reportage. I själva verket vore den rimliga slutsatsen för Gert Gelotte och hans gelikar på Katolsk vision: tycker ni inte om fotboll heja inte på MFF. Gillar du inte pizza, sluta äta. Det är nämligen denna handfull personers individuella preferns för politiskt korrekt normbrytande kulturell avvikelse som lockat dem till den romerska invandrarkyrkan.
3. När Björnström fäller tårar över att de kvinnor som vigs av upproriska biskopar i den romerska kyrkan betraktas som brottslingar mot kanonisk lag gör hon det oemotsagd. Ingen skulle oemotsagd få beklaga att kallelserna till prästämbetet i Svenska kyrkan inte bejakas för de som är motståndare till 58 års beslut. De och dom som då, precis som de romerska biskoparna följer sitt samvete och viger sådana män till präster blir avkragade och smutskastade i svensk media. Ingen sorg över dessa stoppade kallelser. Uppfattat, klart slut!
4. För en mer nyanserad kritik av den romerska kyrkans problematik hänvisar jag med varm hand till följande två skrivelser. Ett och två.
UPPDATERING:
Här skriver Dagen om frågan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar